بلاگ

معرفی کتاب: «گزینه ب؛ مواجه با سختی، ارتقای حد تحمل و یافتن شادی»

اثری دیگر از مدیر ارشد اجرایی و فیسبوک و نویسنده کتاب پرفروش «تغییر مسیر» (شریل سندبرگ) و استاد مطرح روانشناسی دانشگاه وارتون و نویسنده کتاب پرفروش «اصیل‌ها» (آدام گرانت). یک کتاب قدرتمند، الهام‌بخش و آموزنده در زمینه ساختن انعطاف‌پذیری  و دوام آوردن در مواجهه با سختی‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی.

شریل سندبرگ مدیر ارشد عملیات فیس بوک و نویسنده کتاب پرفروش «تغییر مسیر»، بعد از درگذشت غیر منتظره همسر محبوب خود از این می‌ترسید که شاید دیگر او و فرزندانش رنگ شادی را نبینند و هیچ گاه دیگر شاد نباشند. خوشبختانه این ترس بی‌اساس بود. «گزینه ب: مواجهه با مشکلات و سختی‌ها، انعطاف‌پذیری و یافتن شادی» که با همکاری نویسندگان دیگر و همراه با روانشناس و دوست شریل یعنی آدام گرانت نوشته شده، نشان می‌دهد که چگونه سندبرگ و افراد دیگری، در طیف‌های وسیع، توانسته‌اند به سختی‌های عمیق غلبه کنند و با غلبه بر تراژدی‌های زندگی خود پیروز بیرون بیایند. در این کتاب گفته می‌شود که بهتر است به منعطف شدن همانند یک ماهیچه بیندیشیم که در سکون میان طوفان‌های زندگی‌مان تحلیل می‌رود. اما ما می‌توانیم کارهایی را برای بهبودش انجام دهیم به طوری که بتوانیم زمان ضربه خوردن آماده‌تر باشیم.

کتاب گزینه ب - شریل سندبرگ - آدام گرانت - Option B

در آمریکا، فرهنگ می‌تواند باعث پیچیدگی در این طرح شود. می‌توان از پردازش یک رویداد دردناک زمانی که شما از صحبت در موردش عصبی یا هیجان زده نیستید جلوگیری کرد. همه می‌دانیم زمانی که کسی از ما می‌پرسد چطوریم و کارهایمان چه طور پیش می‌رود جواب مورد انتظار «خوبم» است، حتی اگر ترس از داشتن سرطان داشته باشیم و یا عضوی از بدن خود را از دست بدهیم. ما احتمالا پوزخند خواهیم زد و آن را تحمل کرده و به سرکارمان بازخواهیم گشت و بعد در اتاق پشت اشک خواهیم ریخت. اخیرا سندبرگ طرح ویژه‌ای برای کارمندانش ارائه داد که در این پروسه 20 روز مرخصی برای فردی که عزادار است و همچنین پرداخت 2 برابر حقوق برای این مدت در نظر گرفته شد. همانگونه که او در این کتاب می‌گوید این، یک کار انسانی است و باعث می‌شود حس خوبی ایجاد شده و شرکت‌هایی که بدین شکل عمل می‌کنند کارمندان وفادارتر و صادق‌تری خواهند داشت. بنابراین «گرینه ب» چیزی بیش از یک تحول کوچک است و ما را به سوی تغییر سیستم و انسانی کردنش هدایت می‌کند و این درست همان چیزی است که باید در سطح شخصی نیز آن را انجام دهیم. هیچ کدام از ما در مقابل بدشانسی و دل شکستگی ایمن نیستیم. زمانی که شرایط سخت می‌شود باید کمی خود را شل کنیم و این قانون طلایی را به یاد داشته باشیم: وقتی فردی که دوستش داریم و برایمان عزیز است در پریشانی و ناراحتی شدید به سر می‌برد بهتر است به جای اینکه آنطور که خودمان می‌خواهیم با او رفتار کنیم، ببینیم خودش دوست دارد چگونه با او رفتار شود. این کتاب یک مکالمه ناراحت کننده اما مهم را شروع می‌کند و اگر به درس‌هایی که در این کتاب داده می‌شود اتکا کنیم در نهایت به شادی خواهیم رسید.

 

لینک اطلاعات بیشتر درباره کتاب گزینه ب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *