بلاگ

چه چیزی وفاداری مشتری واقعی به وجود می آورد؟

از خوانندگان پرسیدیم: شما به چه کسی، چه چیزی و کجا بدون هیچ برنامه تشویقی، وفادار هستید؟

 

من عاشق این سوال هستم، چون این سوال مشخص می نماید که وفاداری ذاتا چیست، در مقابل انواع مادی‌ای که بسیاری از ما در اغلب موارد به عنوان مصرف‌کنندگان و متخصصان وفاداری به آنها می پردازیم. من زمانی بدون هیچ مشوق برنامه‌ریزی‌ شده‌ای خودم را وفادار می یابم که؛ 1) محصول بی اندازه باحال و محشر است و باعث می شود برای داشتن آن احساس “خودی” بودن (با شرکت ارائه کننده آن) داشته باشم، یا 2) آن برند/شرکت خدمات استثنایی در اختیارم می گذارد که باعث می شود من احساس کنم به صورت شخصی قدردانی شده ام . برای من، اپل بهترین نمونه از اولین نوع است – من دو آی پاد مختلف و یک آی مک دارم و هرگز به استفاده از کامپیوتر دسکتاپ باز نمی گردم، حتی با این اختلاف و تفاوت در قیمت، چرا که من این محصول را دوست دارم و چون فرقه و آیین مک را باور دارم. یک مثال خوب از نوع دوم رستورانی در سنت لوئیس است که زیاد به آنجا می روم، جایی که در آن از من مثل یک دوست استقبال می شود و متصدی آنجا همیشه چیزی را که دوست دارم، بدون اینکه آن را درخواست کنم به یاد دارد. من طرفدار پروپا قرص برنامه های امتیازی هستم، به خصوص در شرایطی که تمایز رقابتی دشوار است، اما آنها هرگز نمی توانند جایگزین قدرت محصول عالی و خدمات عالی شوند.

بری کرک مدیر مرکز مشاوره استراتژیک در بازاریابی و وفاداری


اجازه دهید حرف خود را پس بگیرم که شرکتی که وفادارترین جایگاه مشتری را دارد نیازی نیست هیچ کاری برای به دست آوردن سود مالی یا تولیدی انجام دهد. افراد بسیاری در دهه 1990 از بادی شاپ (Body Shop) خرید می کردند به نگرش و وعده خانم انیتا ردیک باور داشتند، او قول داده بود که با درآمد حاصل شده به مردم کمک نماید. اگر از مشتریان می پرسیدید که بادی شاپ از چه چیزی حمایت می کند، پاسخ همه مشتریان تازه وارد کمک به کمپین های “مخالفت با آزمایش روی حیوانات” و کمپین”تجارت نه، کمک” به افرادی مانند سرخپوستان آمازون در جنگل‌های بارانی بود. شستشو با شامپوی روغن میوه‌های مغردار برزیلی حس خوبی به آدم می دهد چون یک محصول طبیعی است که به شکلی پایدار برداشت می شود.

البته، در حال حاضر بسیاری از شرکت ها برنامه‌هایی در زمینه CSR (مسئولیت‌های اجتماعی سازمان‌ها) دارند اما رهبران شرکت، کارکنان و مشتریان احساس نمی کنند که اینها قسمتی از کسب وکار هستند (آن را فعالیتی جانبی و غیر ضروری می بینند.). شرکت هایی مانند یو پی اس، که یک برنامه داوطلبانه کارمندی شگفت انگیز دارند، با تمام افرادی که با آنها در ارتباط هستند و با جامعه‌ای که بر کسب و کارشان اثر می گذارد، ارتباط دارند و نرخ حفظ کارمندانشان 94٪ است. آنها همچنین در سال 2006 به عنوان بهترین برند در ایالات متحده آمریکا انتخاب شدند. افراد به دلیل خدمات عالی و خصوصی ارائه شده و هنگامی که چشم انداز و ارزش‌های شما با چشم انداز و ارزشهای آنها همسو باشد، به مشتریان وفاداری تبدیل می شوند. این موضوع می تواند شامل پیشنهاد بهترین قیمت محصولات شما تحت شرایط بازار و داشتن یک برنامه امتیازی وفاداری باشد، اما مطمئن شوید که امکان پیوستن مشتریان را از طریق اهدای تعدادی امتیاز به برنامه‌های اجتماعی که شما درگیر آنها هستید را فراهم کرده اید. این ترکیبی از دادن و گرفتن است که باعث می شود افراد به شرکت و محصولات شما باور داشته باشند.

تویس استوارت مدیر کل گروه لندمارک


“من به شرکت‌هایی که خدمات مشتریان عالی و شخصی سازی شده و همچنین ارزش های مناسبی در قبال پول ارائه می کنند، وفادارم.”

سینتیا او کانل مدیر هتل لاگژری بوتیک

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *