معرفی کتاب: طرز فکر؛ روانشناسی نوین موفقیت

معرفی کتاب: طرز فکر؛ روانشناسی نوین موفقیت

دکتر کارول دوک در این کتاب، با معرفی مفهوم «طرز فکر» مبحثی نوین و ساده ولی به شدت تاث...
زنان باردار؛ معدن طلایی برای فروشگاه‌ها

زنان باردار؛ معدن طلایی برای فروشگاه‌ها

به چند دلیل زنان باردار و به صورت کلی بچه‌دار شدن افراد برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای...
برای موفقیت شغلی، یا مجرد بمانید و یا همسر مناسبی انتخاب کنید!‏

برای موفقیت شغلی، یا مجرد بمانید و یا همسر مناسبی انتخاب کنید!‏

برای افراد حرفه‌ای که می‌خواهند در رشته خود پیشرفت کنند، همسر می‌تواند منبع مهمی ا...
مرزهای عاطفی که در محیط کار به آن نیاز دارید

مرزهای عاطفی که در محیط کار به آن نیاز دارید

برای ایجاد روابط معنادار و پخته در کار یا در زندگی شخصی به ایجاد دو فیلتر نیاز است. ا...
چرا بازاریاب ها می خواهند اشک شما را درآورند؟!‏

چرا بازاریاب ها می خواهند اشک شما را درآورند؟!‏

بازاریاب ها بطور فزآینده‌ای در تحریک احساسات قوی افراد ماهر و پیچیده می‌شوند. و الب...
مدیریت بر خود: رهنمودها را در میان انتقادها پیدا کنید!‏

مدیریت بر خود: رهنمودها را در میان انتقادها پیدا کنید!‏

بازخورد بسیار مهم است. آشکار است که این امر باعث: بهبود عملکرد، افزایش استعداد، تطا...

دو راه به سوی کسب‌وکار اجتماعی پایدار (کارآفرینی اجتماعی)‏

دو راه برای ایجاد کسب و کار اجتماعی پایدار - کارآفرینی اجتماعی

طی چند دهه گذشته کارآفرینی اجتماعی به عنوان راهی برای شناسایی و تحقق تحولی شگرف در جامعه ظهور کرده است. ابتکارات اجتماعی، تلفیقی از دخالت حکومت و کارآفرینی تجاری محض، می‌توانند مشکلاتی را حل کنند که دامنه‌شان آنقدر محدود است که نمی‌توانند کنش‌گری[1] قانونی را برانگیزند یا سرمایه خصوصی جذب کنند.

این ابتکارات برای موفقیت باید هم با اهداف اجتماعی و هم با محدودیت‌های سخت مالی سازگار شوند. عموماً هدف این است که با تغییر یک وضعیت اجتماعی-اقتصادی مضر در زندگی گروه مشخصی از افراد، زندگی آن‌ها را برای همیشه متحول کنیم. گاهی اوقات، مانند کارآفرینی محیطی، اگر پروژه امتحان خود را پس دهد این منفعت می‌تواند به گروه‌های بزرگتری از افراد هم تعمیم یابد. اما اغلب اوقات هدف پروژه بخشی از جامعه است که از لحاظ اقتصادی در وضعیت نامطلوب و حاشیه‌ای قرار دارد و نمی‌تواند بدون کمک، چشم‌انداز اجتماعی یا اقتصادی زندگی خود را تغییر دهد.

چنین پروژه‌هایی باید از لحاظ مالی هم، پایدار[2] باشند. در غیر این ‌صورت وضعیت اجتماعی-اقتصادی جدید پیوسته نیازمند دریافت یارانه از مالیات‌دهندگان یا انجمن‌های خیریه خواهد بود که البته تضمین آن ممکن نیست. برای رسیدن به پایداری، بنگاه باید هم‌زمان با افزایش تعداد ذی‌نفعانش هزینه‌های خود را کاهش دهد تا بتواند همچنان که رشد می‌کند وابستگی خود را به حمایت‌های دولتی یا بشردوستانه کاهش دهد.

یک بنگاه اجتماعی در برخی موارد حتی ممکن است کسب‌وکاری سودآور ایجاد نماید. برای مثال، در اواخر دهه 1970 محمد یونس تامین بودجه انجام یک آزمایش را تضمین کرد که در آن به افراد بسیار فقیر وام‌های کوچک داده می‌شد. این آزمایش نهایتاً تبدیل به بانک گرامین معروف شد؛ یک کسب‌وکار اجتماعی که به لحاظ مالی پایدار است و به بنگلادشی‌های محروم خدمات ارائه می‌دهد. وقتی بقیه در سراسر جهان دیدند که می‌توان با قرض دادن به افراد فقیر سود کسب کرد، مدل گرامین را به کار گرفتند که باعث گسترش تاثیر نوآوری یونس در جهان شد.

بنگاه‌های اجتماعی برای دستیابی به پایداری - و شاید سودآوری- چه باید بکنند؟ ما معتقدیم پاسخ را می‌دانیم. در طول 15 سال گذشته طی کار با بنیاد اسکال -که در 1999 توسط کارآفرین اینترنتی جفری اسکال تاسیس شد- کارآفرینان اجتماعی موفق را از نزدیک مورد مطالعه قرار دادیم. این بنیاد هر سال به تعداد اندکی از افراد جایزه اسکال برای کارآفرینی اجتماعی اهدا می‌کند. تاکنون بیش از 100 کارآفرین اجتماعی به نمایندگی از 91 سازمان جایزه اسکال را دریافت کرده‌اند.

با مطالعه این رهبران و اقدامات آن‌ها دریافتیم که همگی برای ایجاد مدل‌های مالی پایدار که بتوانند وضعیت اجتماعی و اقتصادی ذی‌نفعان را برای همیشه بهبود دهند، روی تغییر دو ویژگی سیستم موجود تمرکز می‌کنند: بازیگران اقتصادی درگیر و فناوری موثر به کار رفته. در صفحات بعد توضیح می‌دهیم که این کارآفرینان چگونه تغییرات مطلوب را به صورت موفقیت‌آمیز ایجاد کردند.

گود ویو[3]

فرش با لیبل گودویو

وقتی مشتریان فرشی با لیبل گود ویو می‌خرند، می‌دانند که محصول خریداری‌شده بدون کار کودک بافته شده است. در افغانستان بازرسان زنجیره تامین گود ویو همه زن هستند، بنابراین می‌توانند وارد کارگاه‌های فرش‌بافی زنانه در خانه‌ها شوند که بیشتر فرش‌ها در آن‌ها تولید می‌شود.

 

 

خلاصه ایده

مسئله

چالش

راه حل

قشر محروم جامعه اغلب آنقدر ضعیف است که نمی‌تواند فرصت‌های سیاسی یا تجاری لازم برای بهبود وضعیت خود را ایجاد نماید. ابتکارات اجتماعی[4] راهی برای حل این مسئله ارائه می‌کنند.

ابتکارات اجتماعی برای اینکه اثربخش باشند باید از لحاظ مالی پایدار بمانند تا منافع حاصل از آن‌ها به کمک‌های مالی مالیات‌دهندگان یا سازمان‌های خیریه وابسته نباشد.

مطالعه 91 ابتکار اجتماعی برای جایزه کارآفرینی اجتماعی اسکال (SASE[5]) نشان می‌دهد که پروژه‌های موفق دو ویژگی سیستم موجود را تغییر داده‌اند: بازیگران درگیر و فناوری‌های مورد استفاده.

 

 

بازیگران

مشکلات اجتماعی و اقتصادی اغلب، بازتاب عدم توازن قدرت میان بازیگران اقتصادی درگیر است. صنعت فرش دستباف هند نمونه‌ای از این سیستم است. در اوایل دهه 1980 کایلاش ساتیارتی، فعال حقوق کودکان که همراه با ملاله یوسف‌زی برنده جایزه صلح نوبل 2014 شده، مشاهده کرد که کودکان فقیر طعمه خوبی برای دلالان کار هستند که برای تعدادی از صنایع هندی از جمله فرش‌بافی نیرو جذب می‌کنند.

کودکان توسط این واسطه‌ها به صاحبان کسب‌وکارها فروخته شده و مجبور می‌شدند تحت شرایط ناعادلانه روزی 12 ساعت یا بیشتر کار کنند. دستان کوچک این کودکان فرش‌هایی زیبا اما ارزان تولید می‌کرد که خرده‌فروشان متقاضی آن‌ها بودند. سه گروه بازیگران این صحنه -صاحبان، دلالان نیروی کار و خرده‌فروشان-صنعت فرش دستباف کشور را تحت سلطه خود درآورده و منافعِ درهم‌تنیده‌ی آن‌ها وضعیت اسفناکی به بار آورده بود که با استثمار کودکان، منفعت کسب می‌کرد.

ما مشاهده کرده‌ایم که در چنین شرایطی کارآفرینان اجتماعی با افزودن بازیگران جدید به سیستم موجود موازنه را تغییر می‌دهند. این بازیگران به دو دسته تقسیم می‌شوند: مشتریان، که نقش آن‌ها جا‌به‌جا کردن و تغییر معادله قدرت است؛ و حکومت که نقشش تغییر اقتصاد است.

مشتریان و قدرت.

ساتیارتی فعالیت‌های خود را عمدتاً با پشتیبانی و سازمان‌دهی مبارزه با شرکت‌ها آغاز کرد، به این امید که بتواند آگاهی عمومی را در مورد استثمار کودکان بالا ببرد. او نهایتاً به نقطه‌ای رسید که دریافت این رویکرد هرگز سیستم را تغییر نخواهد داد. بعد از هر روز کاری سخت، گروه دیگری از دلالان را می‌دید که همراه ده‌ها کودک اسیر‌شده برای کار سوار قطار می‌شدند. او دریافت که آزاد کردن 10، 20 یا 100 کودک راه‌حل این مشکل نیست چراکه هر بار 200 یا 2000 تای دیگر درست پشت سر آن‌ها گرفتار می‌شدند.

کودکان هندی در حال فرشبافی - گود ویو سعی در براندازی این وضعیت اسفناک دارد - کارآفرینی اجتماعی

او کشف کرد که آنچه می‌تواند اوضاع را تغییر دهد، مشتریانی آگاه و روشن است که از خرید فرش‌های بافته‌شده توسط کودکان پرهیز کنند. روزی زن سالمندی به ساتیارتی گفته بود که یک فرش دست‌باف خریده و بعد از اینکه فهمیده توسط کودکان بافته شده آن را دور انداخته است. او به این فعال اجتماعی گفته بود: «من پیرم، اما تو خیلی جوانی- باید کاری کنی که من بتوانم فرش جدیدی بخرم.»

ساتیارتی دریافت که این زن نماینده‌ی مشتریانی است که می‌توانند با آموزش به این باور برسند که محصولات تولید شده از طریق استثمار کودکان را نخرند و در عوض از محصولاتی که اخلاق‌مدارانه و مسئولانه تولید شده‌اند، استقبال نمایند. در اواسط دهه 1990، او راگ‌مارک[6](که اکنون برند بین‌المللی گود ویو است) را به عنوان اولین طرح نامگذاری محصولات بنیان نهاد تا فرش‌های بافته‌شده بدون کار کودک را در آسیای جنوبی مشخص و تایید کند.

 

برخی کارآفرینان اجتماعی با افزودن بازیگران جدید به سیستم موجود موازنه را تغییر می‌دهند: مشتریان و دولت‌ها

 

گود ویو امروزه در سطح جهانی عمل می‌کند و روی بهترین بازارهای خرده‌فروشی و مناطق اصلی تولید فرش و قالی در آسیا تمرکز دارد. بیش از 130 وارد‌کننده و توزیع‌کننده فرش در این طرح ثبت نام کرده‌اند و پذیرفته‌اند که فرش‌های تایید‌شده توسط گود ویو را بازاریابی کرده و به فروش برسانند. ساتیارتی مانند بسیاری از کارآفرینان اجتماعی دیگر فهمیده بود که مشتریان ابزاری نیرومند و پایدار برای تغییر اوضاع نامطلوب اجتماعی هستند. لیبل‌های تایید روی محصولات اگر شفاف، شناخته‌شده و معتبر باشند، می‌توانند به مشتریان انگیزه داده و آن‌ها را آگاه نمایند. وقتی تعداد قابل‌توجهی از مشتریان با خرید/ عدم خرید خود نشان دهند که حامی کدام سیستم هستند، خرده‌فروشان و تامین‌کنندگان مجبور به سازگار کردن خود با شرایط جدید خواهند شد و کل سیستم برای همیشه تغییر خواهد کرد.

حکومت و اقتصاد.

گروهی از کارآفرینان اجتماعی موفق توانسته‌اند با تغییر نقش دولت از عاملی فرعی و در حاشیه به عاملی فعال و کارآمد در سیستم، اوضاع نامطلوب اقتصادی-اجتماعی را بهبود بخشند. دولت در این نقش جدید از مالیات‌های شهروندان یا، در مورد اقتصادهای نوظهور، از کمک‌‌ ملت‌های ثروتمند بهره می‌گیرد تا خدمات ارزشمندتری ارائه کند.

 

ادامه دارد...‏

این مقاله از شماره می 2015 مجله کسب و کار هاروارد انتخاب شده است.

برای دانلود رایگان نسخه فارسی این مجله کلیک کنید!‏

 


 

[1] Activism

[2] Financially sustaianble

[3] GOODWEAVE

[4] Social ventures

[5] Skoll Award for Social Entrepreneurship

[6] Rugmark

 

به اشتراک بگذارید

نظرات

  • با سلام و تشکر از زحماتتون ... متاسفانه من از این مقاله چیز زیادی نفهمیدم چون ترجمه اون درست مثل ترجمه گوگل بهم ریخته و نامفهوم بود!!!
    2015/09/29 12:58:28 پاسخ

ارسال نظر

جستجو در مقالات
دسته بندی ها
عضو خبرنامه شوید

برچسب ها
آرشیو
روز شمار وبلاگ
tekirdag escort sakarya escort escort escort escort escort escort