معرفی کتاب: طرز فکر؛ روانشناسی نوین موفقیت

معرفی کتاب: طرز فکر؛ روانشناسی نوین موفقیت

دکتر کارول دوک در این کتاب، با معرفی مفهوم «طرز فکر» مبحثی نوین و ساده ولی به شدت تاث...
زنان باردار؛ معدن طلایی برای فروشگاه‌ها

زنان باردار؛ معدن طلایی برای فروشگاه‌ها

به چند دلیل زنان باردار و به صورت کلی بچه‌دار شدن افراد برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای...
برای موفقیت شغلی، یا مجرد بمانید و یا همسر مناسبی انتخاب کنید!‏

برای موفقیت شغلی، یا مجرد بمانید و یا همسر مناسبی انتخاب کنید!‏

برای افراد حرفه‌ای که می‌خواهند در رشته خود پیشرفت کنند، همسر می‌تواند منبع مهمی ا...
مرزهای عاطفی که در محیط کار به آن نیاز دارید

مرزهای عاطفی که در محیط کار به آن نیاز دارید

برای ایجاد روابط معنادار و پخته در کار یا در زندگی شخصی به ایجاد دو فیلتر نیاز است. ا...
چرا بازاریاب ها می خواهند اشک شما را درآورند؟!‏

چرا بازاریاب ها می خواهند اشک شما را درآورند؟!‏

بازاریاب ها بطور فزآینده‌ای در تحریک احساسات قوی افراد ماهر و پیچیده می‌شوند. و الب...
مدیریت بر خود: رهنمودها را در میان انتقادها پیدا کنید!‏

مدیریت بر خود: رهنمودها را در میان انتقادها پیدا کنید!‏

بازخورد بسیار مهم است. آشکار است که این امر باعث: بهبود عملکرد، افزایش استعداد، تطا...

هنر ترویج و بشارت دادن

هنر بشارت دادن

در عصر اجتماع این وظیفه هر مدیری ا‎ست. «گاو کاوازاکی»

«بشارت» یا همان Evangelism در دوره شکوفایی اینترنت در دهه 1990 تبدیل به اسم رمز کسب‌وکارها شده بود. من به عنوان بشارت‌دهنده دومین نرم‌افزار اپل، به رواج یافتن این لغت کمک کردم. ایده‌ی کلی ساده است: این لغت از یک واژه یونانی گرفته شده که به معنای «اعلام خبرهای خوب» است؛ بشارت یعنی به دنیا اعلام کنید که کالا یا خدمت شما چگونه می‌تواند زندگی مردم را بهبود دهد.

وظیفه من در اپل این بود که این خبر خوب را اعلام کنم که مکینتاش قرار است همه را خلاق‌تر و کارآمدتر کند. کار من صرفاً بازاریابی یک کامپیوتر نبود؛ آنقدر به آن باور داشتم که می‌خواستم دیگران هم امتحانش کنند. اکنون به عنوان بشارت‌دهنده ارشد کانوا، وظیفه‌ام به اشتراک‌گذاشتن پلتفرمی است که طراحی را دموکراتیک کند. بشارت‌دهندگان همیشه منافع دیگران را در سر دارند.

بسیاری از کسب‌وکارها به این ایده رسیده‌اند که مشتریان بشارت‌دهندگان بالقوه هستند؛ مشتاق‌ترین‌شان می‌تواند نظرش را در مورد شرکت شما بدون دریافت پول همه جا پخش کند. اما باید به یاد داشته باشید که مدیران -حتی خارج از دپارتمان بازاریابی- هم می‌توانند بشارت‌دهنده باشند. من در سال‌های کارم در بخش تکنولوژی و مشاوره به صنایع دیگر، یاد گرفتم که همه مدیران اجرایی می‌توانند این شیوه را به کار بگیرند و برای شرکت و حرفه‌شان مفید واقع شوند.

اگر رهبر هستید باید برای سازمان خود و آنچه که ارائه می‌کند بشارت‌دهنده باشید و باید این نقش را هم درونی -در اتاق استراحت بین کار، از طریق ایمیل و پلتفرم‌های مشارکتی- و هم بیرونی، در کنفرانس‌های صنعتی و در لینکداین، فیسبوک و توییتر انجام دهید. در عصر اجتماع و شبکه‌های اجتماعی بشارت وظیفه همه است.

اگر خود را با شرکتی هم‌راستا کرده باشید که محصولات یا خدماتش همه خواسته‌های شما را داشته باشد، این کار ساده خواهد بود. در دنیای من این بدان معنی است که این محصولات عمیق (پیش‌بینی‌کننده همه نیازهای کاربر)، هوشمند (ارائه راه‌های جدید و هوشمندانه برای کاهش درد یا افزایش لذت)، کامل (دارای پشتیبانی کافی)، توانمندساز (کمک‌کننده به افراد برای بهبود زندگی خود) و برازنده (ترکیب ظاهر و عملکرد) هستند.

اما حتی اگر فروشنده مک‌بوک، تسلا، بلیت هواپیمایی ویرجین آمریکا و دیگر برندهای مطرح نیستید هم بالاخره شرکت شما چیزی ارزشمند و متمایز دارد که ارزش بشارت دادن را دارد. ممکن است کالا یا خدمت هم نباشد. ممکن است ارزش‌های شرکت، شیوه‌های حسابداری بی‌نقص، یا سیاست‌های دورکاری آن باشد.

وقتی یک بشارت‌دهنده موثر باشید، فقط برای شرکت تبلیغ نمی‌کنید، بلکه نمونه‌ای هم برای کارکنان خواهید ساخت. نشان می‌دهید که یک عضو مشتاق و درگیر هستید. به همکارانتان الهام می‌بخشید و توانایی رهبری خود را نشان می‌دهید. به دفتر کار خود نگاهی بیندازید تا بشارت‌دهندگان را ببینید - کسی که مرتباً در پنل‌های کنفرانس مشارکت می‌کند؛ عضو تیمی که در مورد تحقیقیات صنعت توییت می‌کند؛ دستیاری که عکس‌های محصولات جدید را در اکانت پین‌ترست خود قرار می‌دهد. این‌ها رهبرانی هستند که شرکت‌ها به آن‌ها احتیاج دارند. پس باید مهارت‌هایی که برای ملحق شدن به باشگاه نیاز دارید، ایجاد کنید. بنا به تجربه من، سه راه برای بشارت موثر وجود دارد: گپ‌وگفت[1]، صحبت در عموم و رسانه‌های اجتماعی.

کاوازارکی در ادامه این مقاله، به تشریح و ارائه نکات این سه روش می پردازد که بصورت تیتر وار در اینجا لیست می شود، در صورت تمایل به مطالعه مقاله کامل، به این لینک مراجعه کنید و مجله کسب و کار هاروارد - مِی 2015 را دانلود کنید و از خواندن این مقاله و تعداد زیادی مقاله دیگر لذت ببرید!

1. گپ و گفت

بشارت دادن به افرادی که از قبل می‌شناسید بسیار راحت‌تر است. فرآیند ایجاد و پرورش این ارتباطات اجتماعی همان چیزی است که به آن گپ‌وگفت می‌گوییم. اگر در این مورد شک دارید، چون خجالتی هستید یا آن را توهین‌آمیز و غیرمودبانه می‌دانید باید نظرتان را تغییر دهید. دارسی رزاک در کتاب خود «قورباغه و شاهزاده: رازهای شبکه‌سازی مثبت برای تغییر زندگی»، شبکه‌سازی را اینطور تعریف می‌کند «کشف آن چیزی که می‌توانید برای کس دیگری انجام دهید.» این نگرش سخاوتمندانه کلید ایجاد روابط گسترده، پایدار و همراه اعتماد است که باعث می‌شوند افراد آنچه را شما در مورد سازمان‌تان می‌گویید باور کنند. برای اینکه افراد بیشتری شما را بشناسند باید:

بیرون بروید

سوال بپرسید

احساسات خود را نشان دهید

پیگیر باشید

موثر ایمیل بفرستید

حفظ ارتباط را آسان کنید

لطف کنید

 

2. صحبت مقابل مردم

وقتی در سال 1983 کارم را در اپل شروع کردم، از صحبت کردن در جمع می‌ترسیدم. چه کسی می‌خواهد استیو جابز را دنبال کند؟ اما اگر بخواهید یک بشارت‌دهنده موفق باشید باید این مهارت را کسب کنید. سخنرانی کردن بخش مهمی از بشارت است چراکه شما را وادار می‌کند پیام منسجمی طراحی کنید و به گروه بزرگی از افراد اعلام کنید. 20 سال طول کشید تا من پشت تریبون راحت باشم. من نه تنها از پسش برآمدم بلکه مورد تحسین هم قرار گرفتم:

محتوای با کیفیت تولید کنید

فروش شرکت را فراموش کنید

شخصی سازی کنید

سرگرم کننده باشید

داستان بگویید

از قبل حضار را ببینید

آنچه را کی می توانید کنترل کنید

تمرین کنید و همیشه صحبت کنید

 

3. رسانه های اجتماعی

وقتی برای مکین‌تاش کار می‌کردم قدرتمندترین ابزارهای بازاریابی تلفن‌های همراه، فکس و هواپیماها بودند. ابزار من جمع کردن چندصد نفر آدم در یکی از سالن‌های یک هتل بود. اما امروزه گوگل پلاس، فیسبوک، اینستاگرام، لینکداین، پینترست و توییتر بشارت را سریع، کم‌هزینه و دردسترس کرده‌اند و هرکسی که علاقه‌مند به این حوزه است باید از مزایای این شبکه‌های اجتماعی استفاده کند. گرچه گپ‌وگفت می‌تواند شما را در سال با چندصد نفر آشنا کند، و سخنرانی می‌تواند شما را در مناسبت‌های مختلف مقابل تعداد زیادی از مردم قرار دهد، رسانه‌های اجتماعی می‌توانند طی چند هفته شما را در معرض دید هزاران نفر قرار دهد. برای اینکه به این هدف دست یابید باید:

ارزش ارائه کنید

جالب باشید

از فرصت ها استفاده کنید

مختصر بگویید

مثبت و مهربان باشید

هیجان ایجاد کنید

عنوان های وسوسه انگیز انتخاب کنید

از هشتگ استفاده کنید

فعال بمانید

 

بشارت یعنی به اشتراک‌گذاشتن بهترین چیزهایی که خودتان، تیم‌تان و سازمان‌تان دارید، با افرادی که از آن سود می‌برند. این یک مسئولیت و یک فرصت است که همه از واحد منابع انسانی تا واحد IT، از واحد مالی تا واحد تولید می‌توانند از آن استفاده کنند. پس این مهارت‌ها را ذره ذره پرورش دهید. با یک تمرین کوچک شروع کنید و هفته‌های بعد فعالیت‌های بشارت را گسترش دهید. به یاد داشته باشید این یک هنر است - و تمرین کنید!

گای کاوازاکی بشارت‌دهنده ارشد کانوا، مدیر اجرایی در دانشکده کسب‌وکار برکلی هاس و نویسنده «هنر شروع 2.0» است (پورتفولیو، 2015).

 


این مقاله از شماره مِی 2015 مجله کسب و کار هاروارد انتخاب شده است. برای دانلود رایگان نسخه فارسی این شماره، کلیک کنید!

 

خواندن این کتاب به شما توصیه می شود: هنر ارائه و سخنرانی

 


 

به اشتراک بگذارید

ارسال نظر

جستجو در مقالات
دسته بندی ها
عضو خبرنامه شوید

برچسب ها
آرشیو
روز شمار وبلاگ
tekirdag escort sakarya escort escort escort escort escort escort