سفر با نویسنده

سفر با نویسندۀ کتاب تفکر نامطمئن؛ آنی دوک

سفر با نویسنده آنی دوک

نویسندگان کتاب‌ها هر کدام از دیدگاهی متفاوت به موضوعات مختلف توسعه فردی، تصمیم‌گیری، رهبری و مدیریت و … می‌نگرند و همین موضوع جذابیت خواندن کتاب‌های مختلف را بیش‌ازپیش می‌کند. در سری مقالات سفر با نویسنده که یکی از برنامه‌های جشنواره پاییزی نشر نوین با عنوان سفر به ناشناخته‌هاست، به مرور نامه‌هایی از نویسندگان کتاب‌ها خواهیم پرداخت؛ نامه‌هایی که مدل ذهنی هر نویسنده را نشان می‌دهند و ما را با دیدگاه وی آشنا می‌کنند.
در این پست، سفری خواهیم داشت به دنیای آنی دوک؛ نویسندۀ کتاب تفکر نامطمئن که در باب تصمیم‌گیری است.

دربارۀ نویسنده؛ آنی دوک

آنی دوک دانش‌آموخته رشتۀ روانشناسی شناختی از دانشگاه پنسیلوانیا و پوکربازی ماهر است. او در حال حاضر سخنران سازمانی است و در زمینۀ استراتژی تصمیم‌گیری به افراد و سازمان‌های مختلفی مشاوره می‌دهد.
دوک تا به حال ۲ جلد کتاب در زمینۀ تصمیم‌گیری نوشته و هم‌بنیان‌گذار موسسه Alliance for Decision Education است.

تفکر نامطمئن- آنی دوک

نامۀ آنی دوک به شما

آخرین «تصمیم اشتباهتان» را به یاد دارید؟ همۀ افراد ممکن است در زندگی خود تصمیمات اشتباهی بگیرند. تصمیماتی که باعث شده است به نتیجه‌ای که انتظارش را داشتند نرسند. احتمالاً قبل از تصمیم‌گیری هم مدت‌ها به راهی که به‌نظر درست بوده فکر کرده‌اند، برنامه‌ریزی کرده‌اند و مشورت گرفته‌اند.

لحظه‌ای که افراد متوجه می‌شوند آنچه که پیش‌بینی کرده‌اند اتفاق نیافتاده است، احتمالاً با خود می‌گویند: «باید از اول فکرش رو می‌کردم» یا «باید می‌دونستم اینطوری میشه». این لحظه شروع اسارت در چالۀ نتیجه‌گرایی است. چالۀ نتیجه‌گرایی مرحله‌‌ای است که فرد فکر می‌کند چون «نتیجه» تصمیمش خوب نبوده، پس تمام  مراحلی که برای «تصمیم‌گیری» طی کرده اشتباه است. اما این احساس درست نیست.

اسیر شدن در چالۀ نتیجه‌گرایی اشتباه رایجی است و آدم‌هایی که گرفتار این چاله می‌شوند تاثیر «شانس» را در نتیجه تصمیماتشان دست کم می‌گیرند. اگر بیشتر فکر کنیم، برعکس این حالت هم ممکن است؛ اینکه بعضی‌ها با فرمول‌های عجیب، ناکارآمد یا نادرست، تصمیمی را گرفته‌اند که در میان بهت و حیرت بینندگان، نتیجۀ خوبی داشته و فرد تصمیم‌گیرنده به خودش بالیده است که «عجب تصمیمی گرفتم!»؛  به‌خاطر داشته باشید که همیشه مهارت تصمیم‌گیری نیست که نتیجۀ تصمیمات شما را مشخص می‌کند و تاثیر شانس را هم باید همیشه درنظر داشت.

این‌ها را گفتم که زمانی در مسیر سفر تصمیم‌گیری به‌خاطر نتیجۀ نامطلوبی که گرفتید، بی‌جهت تغییر مسیر ندهید. آنچه مهم است این است که با اطلاعاتی که داریم، انتخاب مناسبی برای هر تصمیم داشته باشیم. شاید فردا، به جای رگبار بدشانسی، نور آفتاب خوش‌شانسی به جاده بتابد.

آنچه خواندید بخشی از مدل ذهنی آنی دوک در کتاب تفکر نامطمئن بود. اگر از این سفر ذهنی لذت بردید، با ما برای مطالعۀ دیگر مقالات سفر با نویسنده همراه باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *