توسعه فردی, خود یاری, مدیریت خود

هریک از ما باید سفری را آغاز کند | طرز فکر رشد

ایجاد طرز فکر رشد

طرز فکر رشد براساس باور به تغییر است. طرز فکر رشد یعنی افراد راه خود را به‌سوی چیزهایی می‌یابند که برایشان ارزشمند است. زمانی که تغییر می‌کنید، باورهای قدیمی از بین نمی‌روند بلکه با باورهای جدید جایگزین می‌شوند. باورهای جدید با قرار گرفتن در کنار باورهای قدیمی به مرور قوی‌تر می‌شوند و شیوه‌های متفاوتی برای فکر، احساس و عمل کردن به شما ارائه می‌دهند.

باورها، کلید دستیابی به خوشبختی یا بدبختی

بسیاری از افراد، باورهایی دارند که به‌طور معمول از آن‌ها آگاه نیستند. این باورها، فرد را وادار می‌کند تا آنچه برایش اتفاق می‌افتد را تجزیه‌وتحلیل کند و به دنبال معنای آن و واکنش مناسب به آن هستند. ذهن ما دائماً در حال نظارت و تفسیر موضوعات مختلف است و با این شیوه مطمئن می‌شویم در مسیر درستی قرار داریم. اما گاهی، فرآیند تفسیر با تفاسیر افراطی از اتفاقات رخ می‌دهد و واکنش‌های احساسی اغراق‌آمیز فرد را به‌دنبال خواهد داشت.

طرز فکرها فراتر می‌روند

طرز فکرها به شکل‌دهی تجزیه‌وتحلیل‌های ذهن افراد کمک و فرآیند تفسیر را هدایت می‌کنند. طرز فکر ثابت، صدای گفتار درونی ایجاد می‌کند که بر قضاوت کردن متمرکز می‌شود. افرادی که طرز فکر ثابت دارند، ارزیابی قاطعی از اطلاعات دریافتی‌شان دارند؛ چیزهای خوب برچسب مثبت بسیار قوی و چیزهای بد برچسب منفی بسیار قوی دریافت می‌کنند.

شیوه‌های زیادی برای درمانِ شناختی وجود دارد که در قضاوت کردن واقعی‌تر کمکشان می‌کند اما این شیوه‌ها با طرز فکر ثابت مقابله نمی‌کنند. باید صدای گفتار درونی از قضاوت‌کردن به صدای رشدگرا تغییر کند.

صرف یادگیری دربارهٔ طرز فکر رشد می‌تواند به تغییر بزرگی در شیوهٔ تفکر مردم دربارهٔ خود و زندگی‌شان منجر شود. پایبندی به طرز فکر رشد همیشه آسان نیست؛ اما تنها شناخت آن، راه دیگری برای زیستن به افراد می‌دهد.

تغییر از طرز فکر ثابت به طرز فکر رشد

تغییر همیشه آسان نیست. افراد عموماً بر طرز فکر ثابت اصرار می‌ورزند چراکه اکثر اوقات این کار برایشان مفید بوده است. این طرز فکر فرمولی برای عزت‌نفس و مسیری برای دریافت عشق و احترام دیگران برای افراد فراهم کرده است.
برای تغییر طرز فکر افراد باید خود فعلی را رها کنند اما این کار ساده نیست. خلاص شدن از چیزی که برای سال‌های بسیار به‌عنوان «خویشتن» خود احساس کرده‌اید و مسیر داشتن عزت‌نفس را به شما داده، کار آسانی نیست. سختی این مسیر زمانی بیشتر می‌شود که باید طرز فکر سابق را با طرز فکری جدید جایگزین کنید که از شما می‌خواهد چالش‌ها و موضوعات تهدید‌کننده را با آغوش باز بپذیرید.
علاوه‌براین، تغییر طرز فکر ثابت به طرز فکر رشد باعث می‌شود در ابتدا احساس ناامنی کنید، بیشتر ریسک کنید و حتی ممکن است دوباره بخواهید به طرز فکر ثابت به‌واسطه احساس آرامش آن بازگردید.

نکته مهم در این تغییر، گشودن پنجره رشد به روی خودتان است که باعث می‌شود بیشتر خودتان باشید.

هریک از ما باید سفری را آغاز کند

برای اینکه در مسیر تغییر دچار طرز فکر رشد کاذب نشوید لازم است گام‌هایی بردارید و در این سفر مرحله به مرحله پیش بروید.

قدم اول: طرز فکر ثابت را با آغوش باز بپذیرید

همهٔ افراد تا حدی طرز فکر ثابت دارند. پذیرش این موضوع باعث می‌شود به طرز فکر ثابت خود آگاه باشیم، اجازه ندهیم بروز پیدا کند و درصورت بروز از میزان ویرانی‌های آن بکاهیم.

قدم دوم: آگاهی از عوامل محرک طرز فکر ثابت

چه زمانی پرسونای طرز فکر ثابت دامن‌گیر شما می‌شود؟ ممکن است زمانی باشد که در فکر قبول یک چالش جدید باشید و طرز فکر ثابت شما با گفتن اینکه ویژگی‌های لازم را نداری ظهور کند. یا زمانی‌که در حال دست‌وپنجه نرم کردن با چیزی هستید و به بن‌بست می‌خورید شما را به بهانهٔ عدم توانایی‌تان و یا بی‌فایده‌ بودن تلاشتان منصرف کند.

آخرین باری که طرز فکر ثابتتان نمایان شده را به‌خاطر بیاورید. چه حسی در شما ایجاد شد؟ چه محرک‌هایی باعث بروز آن شد؟ زمانی که متوجه بروز محرک‌های خود می‌شوید و با پرسونای خود آشنا می‌شوید، در مورد آن قضاوت نکنید بلکه فقط آن را مشاهده کنید.

قدم سوم: اسم‌گذاری روی پرسونای طرز فکر ثابت

پس از شناسایی عوامل محرک طرز فکر ثابتتان، باید روی پرسونای طرز فکر ثابت خود اسم بگذارید. اسم گذاشتن روی این پرسونا به شما کمک می‌کند حسی که به آن دارید را بشناسید و بهتر با آن ارتباط برقرار کنید.

قدم چهارم: آموزش پرسونای طرز فکر ثابت

هرچه بیشتر از عوامل محرک طرز  فکر ثابت خود آگاه شوید، بیشتر می‌توانید مراقب ورود پرسونای خود باشید. هنگام ورودش در زمان‌های خروج از منطقهٔ امن‌تان، می‌توانید آن را با خود همسفر کنید و بگویید: می‌دانم ممکن است شکست بخورم اما واقعاً دوست دارم آن را انجام دهم.

در این مرحله لزومی ندارد پرسونای طرز فکر ثابت خود را سرکوب یا منع کنید. اجازه بدهید کار خودش را انجام دهد. آنچه مهم است این است که پس از اینکه پرسونا آرام شد به او بگویید که می‌دانم مهارتم کم است و امکان شکست وجود دارد اما ایده‌ای دارم که دوست دارم امتحانش کنیم.

به خاطر داشته باشید که پرسونای طرزفکر ثابت‌تان برای محافظت از شما و حفظ امنیت‌تان متولد شده است. بنابراین لازم است به او شیوه‌های جدید طرز فکر رشد را که می‌تواند از شما حمایت کند، آموزش دهید؛ این شیوه‌ها شامل پذیرش چالش‌ها و پایبندی به آن‌ها، شروع دوباره پس از شکست و کمک به دیگران و حمایت از آن‌ها برای رشد می‌شود.

یاد بگیرید و به یادگیری دیگران کمک کنید

مرحله چهارم سفر انتهای سفر شما نیست. برای اینکه طرز فکر رشد شما به ثمر بنشیند، باید به هدف‌گذاری برای رشد ادامه دهید. تغییر می‌تواند سخت باشد، اما ارزشش را دارد.

برای شروع تغییر، سال نو بهترین فرصت است. نقطهٔ عطف زمانی که اکثر افراد انگیزهٔ بیشتری برای تغییر و شروع دارند. در سال نو به خود و دوستانتان کتاب طرز فکر اثر کارل دوک را هدیه دهید تا سال جدید را با تغییری واقعی آغاز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *