سفر با نویسنده

سفر با نویسندۀ کتاب طرز فکر؛ کارول دِوِک

سفر با نویسنده کارول دِوِک

کتاب‌ها طرزفکرهای مختلفی را دنبال می‌کنند. هر کدام ما را به سفری ذهنی از دنیای ناشناخته‌ها می‌برند. سفر به دنیای نویسندگان ما را از آنچه قرار است در کتاب‌شان بخوانیم آگاه‌تر می‌کند. در مجموعه پست‌های سفر با نویسنده که بخشی‌ از جشنواره پاییزی نشر نوین به‌نام #سفر_به_ناشناخته_ها است، مروری خواهیم داشت بر مدل ذهنی نویسنده‌های مختلف.
در این پست نامه‌ای از کارول دِوِک نویسنده کتاب طرز فکر را خواهیم خواند.

درباره نویسنده؛ کارول دِوِک

دکتر کارول اس دِوِک، یکی از برجسته‌ترین محققان جهان در زمینه‌های شخصیت، روان‌شناسی اجتماعی و روان‌شناسی رشد است. وی دکترای روانشناسی داشته و از پیشروان تحقیقات انگیزش، دلایل موفق شدن یا نشدن افراد و همچنان روش‌های ایجاد موفقیت است.

کارول دِوِک استاد دانشگاه استفورد و فعال حوزۀ تحقیقات و تدریس روانشناسی موفقیت است. شهرت وی در میان افراد آکادمیک با نظریۀ «طرز فکر رشد و طرز فکر ثابت» در کتاب «طرز فکر» به سرعت در حال گسترش در بین مدیران و فضاهای کسب‌وکار دنیاست.

سفر با نویسنده کارول دِوِک

نامۀ کارول دِوِک به شما

از ترس‌های خودتان فرار نکنید!

تاکنون برایتان پیش آمده است که وقتی با یک مسئلۀ سخت در زندگی مواجه شوید، به هم بریزید یا بخواهید از آن مسئله فرار کنید؟
سال‌ها قبل وقتی می‌خواستم درباره دست‌وپنجه نرم کردن افراد با مشکلات تحقیق کنم، به یک مدرسه رفتم تا به دانش‌آموزها پازل‌هایی برای حل کردن بدهم. از پازل‌های آسان، تا سخت.

اما اتفاقی افتاد که خیلی متعجبم کرد.

انتظار داشتم بچه‌ها از مواجهه با مسائل فراری باشند. اما دیدم بعضی بچه‌ها از مسئله‌ها استقبال کردند. مثلاً یکی از پسربچه‌ها دست‌های خودش را به هم مالید و گفت «من عاشق چالشم!»

بعدها در تحقیقاتم دیدم که استقبال از چالش و مسئله یکی از نشانه‌های نوعی از نگاه به دنیاست. چیزی که آن را طرز فکر رشد نامیدم. خبر خوب این است که می‌توانید این طرز فکر را در خودتان پرورش دهید. اینجا چند تکنیک برای حرکت به سمت طرز فکر رشد به شما یاد می‌دهم.

احتمالاً شما هم درباره آی‌کیو (IQ) شنیدید. اما چیزی که به اشتباه به ما گفته‌اند این است که این عدد برای هر انسان در طول عمر ثابت است. در حالی که مخترع آزمون IQ آلفرد بینه این تست را طراحی کرد تا کودکانی را شناسایی کند که سیستم آموزشی مدارس عمومی پاریس برایشان مفید نبود. در واقع قرار بود سیستم آموزشی را اصلاح کنند و روند بهبود شاخص IQ را برای هر کودک اندازه بگیرند.

پس اولین قدم، باور به این نکته است که استعدادها و توانمندی‌های ما ثابت نیستند و می‌توانند با یادگیری توسعه پیدا کنند. اما اگر اصلاً از اینکه باید چه کاری برای توسعه توانمندی‌هایمان انجام دهیم، آگاه نباشیم چطور؟

نکته این است که افراد دارای طرز فکر رشد، پیدا کردن مسئله درست را هم جزء وظایف خودشان می‌دانند. آیا نمی‌دانید برای یادگیری زبان انگلیسی چه دوره آموزشی مناسب است؟ آیا مسیر ارتقای شغلی‌‌تان را نمی‌شناسید؟ اطلاعی از شرایط پذیرش دانشگاه‌های مختلف ندارید؟ پیدا کردن راه‌حل این سوالات هم دقیقا وظیفه شماست.

اگر در حرکت به سمت حل مسئله شکست خوردید، به‌خاطر داشته باشید که شکست قرار نیست هویت شما را تعریف کند. هیچ‌کس شکست را دوست ندارد و این طبیعی است، اما در طرز فکر رشد به خود یادآوری می‌کنید که «اگه اشتباه کردی، باید اون رو درست کنی».
پس از جای خود بلند شوید و کار متفاوتی انجام دهید.

این نامه بخشی از مدل ذهنی کارول دِوِک در کتاب طرزفکر بود. اگر از این سفر ذهنی لذت بردید، شما را به مطالعه سفرهای ذهنی دیگر نویسندگان در مجموعه سفر با نویسنده دعوت می‌کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *