بلاگ

چه کسانی را نباید به فهرست دوستان­تان در لینکدین اضافه کنید

این مقاله درباره اداره صفحه شخصی (پروفایل) در لینکدین است.

فرض کنید تازه چند ماه پس از پیوستن به شبکه لینکدین یک درخواست دوستی از یک شخص غریبه دریافت می­کنید. چه می­کنید؟ برای یک عضو جدید در لینکدین این می­تواند، موقعیتی دشوار و یا حتی دلهره­آور باشد، اما جای نگرانی نیست؛ چند نکته مهم را برای شما بازگو خواهیم کرد.

پیشنهاد کارن براون، نویسنده کتاب الکترونیک نمهارت در لینکدین» این است که وقتی از جانب شخصی ناآشنا درخواست دوستی دریافت می­کنید، نخست صفحه­اش را ارزیابی کنید. به گفته کارن، هرچند که دریافت درخواست دوستی حس خوبی به دریافت­کننده می­دهد، برای تصمیم­گیری درباره پذیرفتن یا رد چنین درخواستی، چندین نکته را باید درنظر گرفت.

اولین کاری که باید کرد، نگاه کردن به شبکه دوستان آن شخص است:

ارتباطات بیش از 500 نفر

اگر تعداد ارتباطات (دوستان) شخص، بیش از 500 نفر باشد، بدین معناست که فرد در شبکه­ای سریالی درگیر است و شما می­توانید به شبکه­ ارتباطاتش دسترسی آنی پیدا کنید. در این حالت، پذیرش درخواست دوستی با احتمال خوبی ارزش شبکه ارتباطات شما را بیشتر می­کند. نقطه ضعف این حالت این است که اگر با آن فرد پیامی رد و بدل نکنید، تنها یک نام در مجموعه نام­ها و ارتباطات شخص موردنظر باقی خواهید ماند.

ارتباطات کمتر از 500 نفر

اگر فرد موردنظر با کمتر از 500 نفر در لینکدین ارتباط داشت، نگاهی به صفحه­اش بیاندازید. کیفیت صفحه شخصی­اش را در نظر بگیرید. آیا به خوبی تنظیم شده است؟ آیا در صفحه­اش تعداد زیادی تأیید (Endorsement) و توصیه (Recommendation) به چشم می­خورد؟ برخی از صفحه­های شخصی تعداد زیادی غلط دارند و برخی دیگر کامل نیستند. در این حالت، از خودتان بپرسید آیا مایلید با چنین فردی ارتباط داشته باشید!

به جز تعداد ارتباطات، چیزهای دیگری هم هستند که بهتر است پیش از پذیرفتن درخواست دوستی افراد ناآشنا در نظر گرفته شوند. همیشه یادتان باشد که لینکدین مانند یک رزومه آنلاین است؛ یعنی اغلب کارفرمایان، جویندگان کارکنان شایسته، و مدیران منابع انسانی بعد از دریافت درخواست کار از جانب شما، صفحه­ی لینکدین تان را مرور خواهند کرد. مطمئن شوید که در این شبکه، تنها با افراد قابل اعتماد که حرفه­تان را تحت تأثیر مثبت قرار می­دهند ایجاد ارتباط می­کنید.

مراقب سودجویان باشید

کارن در کتابش توصیه می­کند که درباره نیت افراد از ایجاد ارتباط در این شبکه محتاطانه بیاندیشید. وقتی  افراد ناآشنا را به فهرست ارتباطات­تان اضافه می­کنید، درنظر داشته باشید که در واقع به آنها اجازه دسترسی به اطلاعات تماس­تان را می­­دهید. او می­گوید اطمینان حاصل کنید که صفحه شخصی­تان در عین کامل بودن، اطلاعات کافی در دسترس سارقان هویت قرار نمی­دهد.

بعد از اینکه درخواست دوستی کسی را پذیرفتید، ممکن است دوباره فکر کنید که چه قدر مایلید آن فرد در فهرست ارتباطات­تان باقی بماند. شاید مسأله رسیدن به سقف تعداد ارتباطات ممکن پیش بیاید، و شما فکر کنید شخص دیگری هست که اگر به فهرست­تان اضافه شود، ارزش صفحه­تان را ارتقا خواهد داد. شاید شخصی در فهرست ارتباطات­تان باشد که با ایمیل­های اسپم یا درخواست­های نامتعارف شما را معذب کند. بنابر هر دلیل محتمل، راه حل ساده، حذف ارتباط است.

ارتباطات نادرست؟

اگر در گذشته خیلی خوش­بینانه و بدون بررسی صفحه شخصی افراد، درخواست­های دوستی­شان را پذیرفته­اید، جای نگرانی نیست. شما در هر لحظه می­توانید نظرتان را تغییر دهید؛ حذف ارتباطات موجود در لینکدین بسیار ساده است. با این حال، درباره حذف هر ارتباط دو مرتبه فکر کنید. خبر خوشحال­کننده این که، تا وقتی فرد حذف شده در فهرست ارتباطاتش به جستجوی شما نپردازد، حتی متوجه نخواهد شد که شما حذفش کرده­اید. فقط اگر خیلی عجولانه تصمیم به حذف کسی بگیرید و بعد پشیمان شوید و بخواهید دوباره او را در فهرست ارتباطات­تان داشته باشید، متوجه حذف کردن­تان خواهد شد. ناگفته پیداست که به دنبال حذف کسی از فهرست ارتباطات، برای او پیغامی ارسال نخواهد شد در حالی که درخواست مجدد دوستی باید حتماً به تأیید شخص برسد.

چگونه کسی را از فهرست ارتباطات لینکدین حذف کنیم:

  • بر روی کلمه Network کلیک کنید و بعد گزینه Contacts را انتخاب کنید.
  • اگر بلافاصله و در همان صفحه نام شخص مورد نظر را ندیدید، از امکان جستجو (search) در بالای فهرست ارتباطات استفاده کنید.
  • ماوس را روی نام فرد موردنظر نگه دارید. تعدادی گزینه نمایان خواهد شد. بر روی گزینه بیشتر (more) کلیک کنید و بعد گزینه Remove connection را انتخاب کنید.

 

اگر مدتی است که عضو این شبکه هستید و ارتباطات زیادی با افراد مختلف دارید، شاید بد نباشد آنها را همین الان دوباره بررسی کنید و مطمئن شوید که هنوز مایلید هر یک از آنها هم­چنان در فهرست ارتباطات­تان باقی بماند. و اگر نه، هر کسی که فکر می­کنید نباید آنجا باشد، به راحتی قابل حذف است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *