توسعه فردی, معرفی کتاب

چگونه بیش‌یادگیر شویم؟ | 9 اصل بیش‌یادگیر شدن

۹ اصل بیش‌یادگیر شدن

روایات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد بیش‌یادگیر شدن امکان‌پذیر است اما روشی کلیشه‌ای و مشابه به هم نیست بلکه برای هر فرد و پروژه‌ای منحصر به‌فرد است. بنابراین تبحر در روش‌های مختلف برای بیش‌یادگیرشدن ضروری است.

روند بیش‌یادگیری روشی استاندارد شده و یکسان نیست، بنابراین امکان بکار گرفتن آن در قالب آموزش‌های سازمان‌یافته فشرده وجود ندارد. جذابیت بیش‌یادگیری به همین سخت بودن تجزیه روش آن به فرمول‌های مرحله به مرحله است.

بیش‌یادگیرشدن غیرممکن نیست

بیش‌یادگیری زمانی مفید است که آن را مجموعهٔ ساده‌ای از قوانین و اصول در نظر بگیرید نه اینکه سعی در تقلید مراحل و ضوابط آن به همان شکلی که هست داشته باشید.
۹ اصل جهانی وجود دارد که زیربنای همهٔ پروژه‌های بیش‌یادگیری است و بیش‌یادگیران باید با انتخاب روشی برای پروژه‌شان، اثربخشی آن را به حداکثر برسانند. این اصول شامل موارد زیر است:

۱) فرایادگیری

نقشهٔ راهی ترسیم کنید تا بدانید موضوعات و مهارت‌هایی موردنظرتان را چگونه یادبگیرید و روی دانسته‌های پیشین‌تان تمرکز کنید.

۲) تمرکز

توانایی تمرکز کردنتان را تقویت کنید و بر یادگیری تمرکز کنید.

۳) حرکت مستقیم

رو به جلو حرکت کنید و کارهای متفرقه را صرفاً بخاطر راحتی جایگزین کارهایی اصلی نکنید.

۴) تمرین و ممارست

روی رفع نقاط ضعف خود تمرکز کنید و مهارت‌های پیچیده را در قالب تعدادی مهارت ساده یاد بگیرید.

۵) بازیابی داده‌ها

آزمایش کنید تا دانش ایجاد کنید. خودتان را آزمایش کنید و خود را واردار کنید به‌جای مرور اطلاعات آن‌ها را به یاد آورید.

۶) بازخورد

سعی کنید از بازخوردهای حتی خشن و ناخوشایند بدون دخالت غرور استفاده کنید.

۷) یادسپاری

در جیب سوراخ چیزی نریزید. چیزهای مختلف را برای همیشه به یاد بسپارید و دلیل فراموش کردن چیزهایی که از یاد می‌برید را بیابید.

۸) شهود

عمیقاً تفکر و تحقیق کنید و سپس به جمع‌آوری اطلاعات دست بزنید. شه.د خود را با کشف و بازی با مهارت‌ها تقویت کنید. برای فرار از یادگیری عمیق مطالب، به روش‌های بی‌ارزش یادگیری روی نیاورید.

۹) آزمایش تجربی

فراتر از منطقهٔ امن خود را بررسی کنید. تبحر واقعی، از تجربه و کشف احتمالاتی میسر می‌شود که تصورش را هم نمی‌کردید.

اسکات یانگ، نویسنده کتاب بیش‌یادگیری این ۹ اصل را براساس مشاهداتش از پروژه‌های بیش یادگیری واقعی، تجربهٔ شخصی خود و مطالعات علوم شناختی گردآوری کرده است.

بیش‌یادگیر شدن را از سال نو آغاز کنید

براساس تحقیقات زیادی نقاط عطف زمانی فرصت مناسبی برای ایجاد تغییر، آغاز یک مسیر جدید و شروعی دوباره است. منظور از نقاط عطف زمانی همان شنبه‌های معروف، سالروز تولد، ماه بعد، فصل بعد و به‌زور خاص سال جدید است. سال نو بهترین فرصت برای برنامه‌ریزی و ایجاد تغییری چشمگیر در زندگی است.

پیشنهاد می‌کنیم کتاب بیش‌یادگیری و دیگر کتاب‌های توسعه فردی  منتشر شده توسط نشر نوین را در سال جدید با تخفیف ویژه نوروزی و ارسال رایگان خریدهای بالای ۱۲۰ هزارتومان برای آغازی متفاوت خریداری کنید. همچنین در جشنواره #همسفر_جاده_های_کاغذی می‌توانید کتاب‌ یا کتاب‌های مدنظرتان را به دوستان خود هدیه بدهید و از نشر نوین، بسته‌بندی ویژه و برگهٔ برنامه‌ریزی سال جدید را به‌عنوان هدیه دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *