درس هایی برای زندگی و کسب و کار از مربی تریلیون دلاری؛ بیل کمپل

بیل کمپل (Bill Campbell) یکی از موثرترین بازیگران پشت صحنه سیلیکون ولی بود. او به ساخت برخی از بزرگ ترین شرکتهای سیلیکون ولی از جمله گوگل، اپل و اینتوییت کمک بسیاری کرده است. شرکت هایی که اکنون بیش از یک تریلیون دلار ارزش بازارشان است.

اریک اشمیت، جاناتان روزنبرگ و آلن ایگل در کتاب مربی تریلیون دلاری، بیان می کنند که «بدون شک، بیل کمپل یکی از موثرترین افراد در موفقیت گوگل بوده است. بدون او، گوگل قطعا در جایگاهی که امروز قرار دارد نمی بود». کمپل مربی، راهنما و دوست استیو جابز بود و عصر یکشنبه های زیادی را با یکدیگر در حین قدم زدن صحبت می کردند. او به افراد بسیار دیگری از جمله ساندار پیجای، شریل سندبرگ و … مشاوره می داده است.

او را “مربی” صدا می زدند، بخشی به خاطر اینکه از سال 1974 تا 1979 مربیتیم فوتبال دانشگاه کلمبیا بود، اما دلیل اصلیش، مربیگری های او در کسب و کار بود. کمپل با افراد کار می کرد، اما تیم ها را مربیگری می کرد. او افراد را مربیگری می کرد تا آنها تیم ها را مربیگری کنند؛ «مربیگری بهترین راه برای ذوب افراد موثر در تیم های قدرتمند است»، «بهترین مربی برای هر تیم، مدیر همان تیم است. مربی خوب بودن، برای مدیر و رهبر خوب بودن ضروری است. مربیگری دیگر یک مزیت نیست؛ شما نمی توانید مدیر خوبی باشید، بدون اینکه مربی خوبی شده باشید!»

بیل کمپل مکررا از پذیرش پاداشها امتناع می کرد، به جز موارد معدودی که آن را مستقیما به خیریه ها اهدا می کرد. در بیان دلیل این کارش، می گفت که او روش بهتری برای اندازه گیری میزان موفقیتش در گوگل دارد. مقدار سهام گوگل و سایر پاداش ها، برایش موفقیت نبود، بلکه دیدن تعداد افرادی که با آنها کار کرده و اکنون مدیران و رهبران بزرگی بودند، معیار اصلی موفقیتش به حساب می آمد!

نویسندگان که تجربه چندین سال کار با کمپل را داشته اند، با کمک سایر افرادی که او را می شناختند و از تجارب و مهارت هایش بهره برده بودند، اصول مربیگری و مشاوره دادن او را در کتاب مربی تریلیون دلاری گردآوری و خلاصه کرده اند. در زیر خلاصه کوتاهی از آن درس ها آورده شده است. هر چند توصبه می کنیم برای آشنایی کامل با این موارد و توضیحات و مثال های روشنگر بیشتر، کتاب را تهیه و مطالعه کنید.

عنوان شغلی تان، شما را مدیر می کند اما این افرادتان هستند که شما را رهبر می کنند

برای رهبر خوب بودن، ابتدا باید مدیر خوبی باشید. تقاضای احترام نکنید، شایستگی آن را نشان دهید.

“افراد” همه چیزند

بالاترین اولویت هر مدیری باید رفاه و موفقیت کارکنانش باشد.

با گزارش سفر شروع کنید!

برای ایجاد آرامش و راوبط بهتر در بین اعضای تیم، با گزارش سفر و سایر مباحث شخصی و غیر کاری شروع کنید.

بهترین ایده، نه اجماع عمومی

وظیفه مدیران این است که فرآیند تصمیم گیری را طوری پیش ببرند که همه جوانب دیده شود و در صورت لزوم، موانع برطرف شده تا نهایتا تصمیم گرفته شود. هدف اجماع عمومی، به “گروهی فکر کن” و تصمیمات درجه دوم ختم می شود.

بر اساس اصول اولیه رهبری کنید

“اوصول اولیه” را تعریف کنید؛ حقایق تغییر ناپذیری که پایه شرکت یا محصول هستند و کمک کنید تا تصمیم ها با آن اوصول پیش بروند

نابغه بی نظیر را مدیریت کنید

فرد “نابغه بی نظیر” (عضوی از تیم که عملکرد بالایی دارد اما فرد مشکلی است) را باید مدارا و حتی محافظت کرد؛ تا وقتی که رفتارش غیراخلاقی و سوء استفاده گر نشده و ارزشهایش، به معایبِ رفتاری اش با مدیریت، همکاران و تیم می چربد.

پول فقط درباره پول نیست

پاداش (جبران زحمات) مناسب کارکنان، بیانگر عشق و احترام است و آنها را یه شکلی محکم به اهداف سازمانی متصل می کند.

نوآوری آنجایی رخ می دهد که افراد خل و چل، قدر و منزلت دارند!

هدف یک شرکت، ارائه محصول به جامعه است. همه دیگر جنبه ها، در راستای تحقق آن هدف هستند.

بگذارید افراد، با سری بالا بروند

اگر مجبور بودید بگذارید کسی شرکت را ترک کند، بخشنده باشید، با آنها به خوبی رفتار کنید و دستاوردهایشان را جشن بگیرید.

پوششی از اعتماد بسازید

مشتاقانه گوش کنید، کاملا صادقانه رفتار کنید (رک و راست باشید) و به افراد آنچنان اعتقادی داشته باشید که خودشان به خودشان نداشته باشند.

اول تیم!

هیچ کاری را نمی توانید بدون تیم انجام دهید، پس مهم ترین چیزی که در افراد باید به دنبالش باشید، نگرش اول تیم است. اینکه تیم برنده شود، مهم ترین چیز است.

روی تیم کار کنید، بعد روی مسئله

موقع مواجهه با یک مسئله یا فرصت، اولین اقدام باید این باشد که مطمئن شوید تیم درستی هست که روی آن کار کند.

بازیگران مناسب را انتخاب کنید

مهم ترین ویژگی مد نظرتان باید هوش و خوش قبلی باشد؛ توانایی یادگیری سریع، اشتیاق برای تلاش بسیار، سرسختی، یکدلی و نگرش اول تیم!

افراد را جفت (متصل) کنید

روابط جفتی مهم و حساسند، بنابراین به دنبال فرصتهایی برای جفت کردن افراد در پروژه ها و تصمیم ها باشید.

همه باید در بازی باشند

برنده شدن، بستگی به داشتن بهترین تیم دارد و بهترین تیم ها، زنان بیشتری در خود دارند.

بزرگترین مسئله را حل کنید

بزرگترین مسئله را شناسایی کنید، “فیل درون اتاق”، آن را جلو و در معرض دید بگذارید.

همیشه گروه (کامیونیتی) بسازید

درون و بیرون کار، کامیونیتی هایی بسازید. یک مکان وقتی افراد در آن به هم مرتبطند، قوی تر است. برای ساخت اتصالهایی قوی و احساسی بین افراد سرمایه گذاری کنید.

به افراد کمک کنید

با زمان، روابط، و دیگر منابع تان بخشنده باشید.

بنیانگذاران را دوست داشته باشید

احترام و حمیات ویژه ای برای افرادی داشته باشید که بیشترین ویژن و صبر را برای شرکت دارند. کمپل همیشه جایگاه ویژه ای برای افرادی قائل بود که جرات و مهارت راه اندازی شرکت را داشتند.

هر وقت که شد، روابط را بسازید

وقتی در آسانسور هستید، در سالن اصلی از کنار کسی عبور می کنید، یا هم تیمی تان را در کافه تریا می بینید، وقت بگذارید و بایستید و معاشرت کنید

ارزش های مثبت انسانی، به نتایج مثبت سازمانی منجر می شوند

چیزهایی وجود دارند که برای ما، به عنوان انسان، مهم هستن؛ عشق، خانواده، پول، توجه، قدرت، معنی، هدف. این ها عواملی هستند که برای هر شرایط کسب و کاری مهمند. برای ایجاد تیم ها موثر، باید این ارزش های انسانی را درک کنید و به آنها توجه کنید.

کتاب‌های مربیگری و رهبری

دانلود کتاب مربی تریلیون دلاری - رهبری بیل کمپبل کتاب رک و راست باشید (Radical Candor) نوشته کیم اسکات - مدیریت تیم ها و افراد
کتاب عادت مربیگری (بهترین کتاب حوزه کوچینگ کسب و کار) نوشته مایکل بونگی استانیر

منبع

اشتراک گذاری مقاله:

شما مقصر هستید. چرا؟ چون موفق نشدید!

13 آبان 1399

1 یک دیدگاه در درس هایی برای زندگی و کسب و کار از مربی تریلیون دلاری؛ بیل کمپل

  1. وبسایتتون حرف نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *