در اپیزود ۳۳ از فصل دوم پادکست بیپلاس، علی بندری به سراغ یک نویسنده آشنا میرود که در دنیای کسب و کار نیز شخصیت معروف و برجستهای است. نسیم نیکولاس طالب Nassim Nicholas Taleb نویسنده، محقق و تحلیلگر ریسک است و این قسمت از پادکست، کتاب آخرین کتاب او یعنی پوست در بازی معرفی شده است. کتاب پوست در بازی در کنار قوی سیاه (کتاب معروف نسیم طالب)، یکی از کتابهای مجموعه «اینسرتو» است و در ایران توسط سعید رمضانی و هادی بهمنی و به همت نشر نوین راهی بازار کتاب شده است.
در ضمن می توانید خرید کتاب پوست در بازی را از فروشگاه نشر نوین انجام دهید.
علی بندری، روایتگر پادکست بیپلاس، در این پادکست به مفاهیم مختلفی پرداخته که برخی از آنها را با هم مرور میکنیم.
منظور از پوست در بازی چیست؟
طبق سخنان مترجم کتاب، با وجود اینکه Skin in The Game در زبان انگلیسی اصطلاح رایجی است اما در زبان فارسی و برخی زبانهای دیگر معادل مناسبی ندارد. آنطور که به نظر میرسد مترجمان سایر زبانها نیز چالش مشابهی داشتند. بنابراین بهتر است طبق توصیه پادکست، توضیحات مترجم در سایت کتاب را بخوانیم و اگر نام بهتری برای کتاب به ذهنمان میرسد، پیشنهاد کنیم (اینجا) .
پوست در بازی یعنی تعادل در ریسک و مسئولیت.
زمانی که تمامی طرفین یا اجزا یک سیستم، به یک میزان ریسک و مسئولیت یک موضوع را بپذیرند، پوست در بازی رخ داده است. یعنی به یک میزان در برد شریک شوند و در باخت نیز هزینه بدهند.
نسیم طالب پس از معرفی مفهوم پوست در بازی، به بررسی جنبههای مختلف پوست در بازی داشتن میپردازد. به طور مثال یکی از مشکلات پوست در بازی نداشتن این است که افراد و سیستمها از اشتباهات خود درس نمیگیرند. در واقع چه در سطح فردی و چه در سطح سیستمی، همه اشتباه میکنند. اما آیا همه از اشتباهات خود درس میگیرند یا میزان اشتباهات خود را کاهش میدهند؟ طبق نظر نویسنده، کسانی که پایشان گیر نباشد و پوست در بازی نداشته باشند، کمتر از اشتباهات خود درس میگیرند.
علاوه بر اینکه وقتی افراد پوست در بازی ندارند، تحلیلهای سطحی و بیمعنا ارائه میدهند که طبق نظرات نویسنده یکی از مشکلات عصر حاضر، وجود چنین افرادی است که گاهاً بر مسند قدرت نیز نشستهاند.
اساس تکامل با پوست در بازی
نسیم طالب معتقد است که آدمها و یا سیستمها باید پایشان گیر باشد و پوست در بازی داشته باشند. طبق نظر وی، اساس تکامل نیز همین بوده است. زمانی که یکی از اعضای سیستم درست کار نمیکند، حذف میشود و در عین حال، کل سیستم درس میگیرد.
به طور مثال یک گونه جانوری اشتباه میکند و از اکوسیستم حذف میشود و سایر جانوران نیز میآموزند.
رد پای پوست در بازی در تاریخ؛ کتیبه حمورابی از پوست در بازی میگوید!
در کتیبه حمورابی که متعلق به زمان بابل است، در یکی از بندها اشاره شده که اگر معماری خانهای ساخت و آن خانه معمار را کشت، باید معمار کشته شود. این نگاه تاریخی به پوست در بازی میتواند اشارهای به قدمت این ایده داشته باشد که نسیم طالب در کتاب خود به آن پرداخته است.
اینجا بشنوید:
« پادکست بیپلاس: معرفی کتاب پوست در بازی»
در ادامه پیشنهاد می کنیم نظر مترجم کتاب پوست در بازی در مورد این کتاب را در مطلب اشتباه رایج در فهم پوست در بازی را بخوانید.