بلاگ, زنان و کسب و کار, مدیریت منابع انسانی, مدیریت و رهبری

چرا در رده های بالای مدیریتی، زنان بسیار کمی حضور دارند؟!

چرا زنان کمی در سطوح مدیریتی شرکتها و جوامع حضور دارند؟

 

 

کسب برتری‌های خانم‌ها

امروزه کماکان از زنان زیادی در پله‌های بالای شرکت‌ها استفاده نمی‌شود. برای دریافت علت این موضوع، سراغ پایگاه امتیازات مربوط به پتانسیل و شایستگی‌های مدیران رفتیم تا وضعیت خانم‌ها را با همتایان آقایشان مقایسه کنیم. نتایج، این موارد را می‌گویند:
به‌طور متوسط، امتیاز خانم‌ها در 5 مورد از 7 شایستگی کلیدی مدیران، کمتر از آقایان بود. درحالی‌که تمامی تفاوت‌ها از نظر آماری قابل توجه بودند، اما تنها در دو حوزه مقدار بزرگی داشتند: جهت‌گیری استراتژیک و شناخت بازار.
اما امتیاز خانم‌ها در سه مورد از چهار ویژگی پتانسیل – کنجکاوی، تعهد و عزم – بالاتر از آقایان بود و تنها از نظر بینش، اندکی ضعیف‌تر از آقایان بودند. باز هم تفاوت‌های آماری قابل توجه اما نه‌چندان بزرگ بودند، به‌جز در ویژگی عزم که مدیران خانم تحت ارزیابی ما به‌شدت از همتایان مردشان جلو بودند.
چگونه می‌توان این یافته‌ها را تطبیق داد؟ چرا خانم‌ها پتانسیل بالاتر اما شایستگی کمتری نسبت به آقایان دارند؟ ما اعتقاد داریم که به خاطر عدم اعطای مسئولیت‌ها به خانم‌ها است و آن‌ها باید شایستگی‌های حیاتی را بیاموزند. اگر شانس مدیریت یک تیم را به شما نمی‌دهند چگونه می‌توانید قابلیت رهبری را در خود توسعه دهید یا وقتی هیچ‌وقت در گفتگوهای برنامه‌ریزی یا پروژه‌های استراتژیک شرکت نمی‌کنید، چگونه می‌توانید جهت‌گیری استراتژیک‌تان را تقویت نمایید؟

این متن، بخشی از مقاله مجله کسب و کار هاروارد (شماره نوامبر-دسامبر 2017) است با عنوان: «تبدیل پتانسیل به موفقیت؛ حلقه گمشده در توسعه رهبری»

{تصویر جلد مجله}

دانلود و مطالعه این مجله در اپلیکیشن «مجله هاروارد» و یا سفارش نسخه کاغذی آن 

1 نظر در “چرا در رده های بالای مدیریتی، زنان بسیار کمی حضور دارند؟!

  1. روبینا گفت:

    ممنون از مطلب کامل و مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *