بازاریابی, بلاگ, طراحی

بازاریابی به کمک دانش گوگل: 3 روشی که ما درباره سئو فکر می کنیم

سئو از نگاه گوگل؛ آخرین یافته های تکنیک های سئو

این پست، ترجمه مقاله «Inside Google Marketing: 3 ways we think about SEO» است که توسط گوگل منتشر شد:

ما به عنوان یک کمپانی، در مورد سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) بسیار فکر می کنیم. ارائه «جستجو»، هسته اصلی کسب و کار ماست.

البته روش های بسیار زیادی برای جذب ترافیک به وب سایت تان وجود دارد؛ تبلیغات پولی، رسانه های اجتماعی و تبلیغات نمایشی صرفا برخی از این روشها هستند. اما، اگر خوب عمل کنیم، سئو می تواند یک استراتژی بسیار موثر و کم هزینه برای رشد باشد. در حقیقت، آخرین تحلیل های انجام شده توسط شرکت پارس لی (Parse.ly) نشان داد که در سال گذشته، حدود 50 درصد ترافیک ورودی، از طریق جستجوی اینترنتی بوده است.

برای کسب بهترین نتایج سئو، لازم است که در صدر نتایج موتور جستجوی گوگل باشیم. این موضوع برای تیم های داخلی گوگل هم صدق می کند. ما در گوگل حدود 7000 وبسایت داریم که توسط تیم های بازاریابی و محصول مختلفی اداره می شوند. در این سایتها، روزانه بیش از 200 تغییر انجام می شود که می تواند بر روی سئو آنها تاثیر بگذارد. وقتی مشخص می شود که این تغییرات چه تاثیری بر روی سئو داشته، تیم های ما، دانشی که در اختیار همه وب مسترها قرار دارد را به کار می گیرند تا وضعیت سایت ها را بهبود دهند.

به همین دلیل است که ما یک استراتژی سئو جامع برای خود داریم تا صرف نظر از تغییرات جدید، بر طبق آن پیش برویم – و هر کس دیگری هم که یک وبسایت دارد، می تواند از آن یاد بگیرد.

 

1. برای نتایج بزرگ سئو، کوچک شروع کنید

ممکن است ساده بنظر برسد اما تمرکز بر روی تغییرات کوچک و افزایشی در زمینه استراتژی کلی سئو یک وبسایت، می تواند در طول زمان دستاوردهای قابل توجهی داشته باشد. برای مثال، سایت بازاریابی «کسب و کار من» گوگل، به خاطر انجام بهترین اقدامات پایه ای (این لینک)، موفق به کسب نتایج دوبرابری در ترافیک سئو شدند؛ اقداماتی نظیر نشان دادن به موتورهای جستجو که چگونه url ها را ایندکس کنند. تکنیکی به canonical مشهور است (این لینک).

البته که همبستگی نشان دهنده علیت نیست، اما تعداد زیادی از سایت های گوگل از طریق این تغییرات کوچک سئو، نتایج چشمگیری در ترافیک موتورهای جستجو کسب کردند.

رشد ترافیک ارگانیک گوگل برای سایت «Google My Business» از طریق اعمال تغییرات کوچک سئو:

گوگل: تغییرات کوچک، باعث کسب نتایج بزرگ در سئو سایتها می شود

منبع: داده های داخلی گوگل؛ ژوئن 2017 تا مارس 2018

 

اگر برای شناسایی برخی مسائلی که سایت تان با آن مواجه است، دچار مشکل هستید، ابزار جدید سرچ کنسول گوگل به نام URL inspection tool نقطه خوبی برای شروع است.

 

2. از تغییرات نترسید، در آغوشش بگیرید!

سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو)، همیشه شامل تولید مرتبط ترین محتواها برای کاربران و نیز متناسب نگه داشتن آن با تغییرات رفتار آنها است. برای مثال، در حال حاضر حدود 50 درصد بازدید سایت ها با موبایل انجام می شود و جستجوی گوگل به سرعت برای پاسخ به این تغییر خود را آداپته کرده است.

به سادگی ممکن است از این تغییرات دائمی خسته شویم، اما به تجربه دریافتیم که هر چقدر با تغییرات بهتر مواجه شویم و آنها را بیازماییم، نتایج سئوی خیلی بهتری خواهیم داشت. برای مثال، سال گذشته ما بر رفع خطاهای سرچ کنسول گوگل متمرکز شدیم. به عنوان یک نتیجه، وقتی یک خطای کوچک را برطرف کردیم، نتایج 200 درصد بهتر شد. همچنین متوجه شدیم که بهبود همیشگی محتوای مان، ممکن است باعث که که به عنوان  featured snippets انتخاب شویم که باعث می شود 1000 بازدید در روز بیشتر داشته باشیم! (توضیح: feature snippets به نمایش خاص سایت در ابتدای نتایج جستجو و در یک کادر متمایز است. برای کسب اطلاعات بیشتر، برای این لینک کلیک کنید. بصورت خلاصه، اگر گوگل حدس بزند که جستجو کننده سوالی دارد و در حال جستجو برای جواب آن است، از سایتی که بصورت نرم افزاری حدس زده است که بهتری پاسخ را دارد، بخش مشخصی از محتوا را انتخاب کرده و آن را در کادر متمایزی در ابتدای نتایج جستجو نشان می دهد. اغلب نتایج ویکی پدیا در چنین کادری در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود.)

بهبود وضعیت سایت Think with Goolge بعد از اعمال برخی تغییرات سئو:

منبع: داده های داخلی گوگل؛ ژوئن 2017 تا مارس 2018

 

 

3. هر جا که ممکن است، «یکی سازی» کنید!

ممکن است وسوسه انگیز باشد که چندین وبسایت با اطلاعات مشابه و نزدیک به هم داشته باشیم که هر کدام، برای هدف قرار دادن مخاطبین، منطقه یا ناحیه خاصی طراحی شده باشد! در حقیقت این جیزی است که ما در گوگل تجربه کرده ایم. بررسی جدید نشان داد که، در طی سالها، ما وبسایتهای مشابه زیادی را توسعه داده ایم که برای کمپین ها و اهداف متنوع بازاریابی طراحی شده اند.

این ها مشکلات اصلی این نوع نگرش است: محتوای مشابه (تقریبا کپی شده!)، نه تنها که کاربران را گیج می کند، بلکه حتی موتورهای جستجو را هم گیج می کند. ایجاد یک وبسایت عالی، به جای داشتن چندین میکرو وبسایت، بهترین روش برای ایجاد رشد ارگانیک و مداوم در طول زمان است.

گوگل: داشتن یک وب سایت عالی، بسیار بهتر از داشتن چندین وب سایت معمولی است!

برای مثال، بعد از آن بررسی، ما تصمیم گرفتیم تا وبسایت های بازاریابی مان را در یک وبسایت تجمیع کنیم. جارو زدن 6 وبسایت قدیمی، تجمیع آنها در یک وبسایت و متمرکز کردن انرژی مان در یک وبسایت عالی باعث شد نرخ کلیک دکمه های «دعوت به اقدام (CTA») را دو برابر کرد و ترافیک ارگانیک موتورهای جستجوی مان را 64 درصد افزایش داد.

گوگل: داشتن یک وب سایت عالی، بسیار بهتر از داشتن چندین وب سایت معمولی است!منبع: داده های داخلی گوگل؛ ژوئن 2017 تا مارس 2018

نتیجه گیری روشن است: درحالی که عملکرد هر صفحه سایت مهم است، یک استراتژی سئو موفق، باید برای کل اکوسیستم وب شما اعمال شود.

 

استراتژی سئوی گوگل را برای وبسایت خود به کار بگیرید

شبیه سایر شرکتها، گوگل هم گاهی در سئو عملکرد دقیقی ندارد، و ما دائما تلاش می کنیم تا وبسایتهایمان را بهبود دهیم. اما با تمرکز بر این سه موضوع، ما قادر بوده ایم تا استراتژی سئویی برسیم که برای تغییرات جدید، به قدری انعطاف پذیر است؛ برای کسب بهترین نتایج به قدر کافی محکم است و به قدری قابلیت آدابته شدن دارد که برای همه وبسایتهان مفید است.

آماده اید تا استراتژی سئو خاص خودتان داشته باشید؟ از بخش SEO starter guide گوگل برای یادگیری بیشتر استفاده کنید.

 

در این حوزه، مطالعه بخش های «بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)» و «بازاریابی از طریق موتورهای جستجو (SEM)» از کتاب جذب (کشش – Traction)؛ جذب مشتری و رشد استارتاپ ها نوشته گابریل وینبرگ را بخوانید:

 

 

نظر و تجربه شما در مورد تکنیک های موثر سئو چیست؟

خوشحال می شویم تجارب و نظریات شما در زمینه تغییرات و بهبود سئوتان را بشنویم و یاد بگیریم.

دیدگاهی در مورد “بازاریابی به کمک دانش گوگل: 3 روشی که ما درباره سئو فکر می کنیم

  1. سلام ممنون
    بسیار مفید

  2. علی گفت:

    مچکریم بابت ترجمه مقاله
    این نکات را کمتر لو میدهند 🙂

  3. با تشکر از مقاله خوب و آموزنده شما.
    موفق و پیروز باشید 🙂

  4. مطلب خوبی بود / ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *