«مهمان امروز ما خودش را یک خوشبین قاطع که به آیندهی روشن و توانایی ما در ساختنش باور دارد، معرفی میکند. یک قومنگار آموزش دیده و نویسندهی ۳ کتاب پرفروش، الگوهای جالب توجهی را یافته که به رهبران سازمانها اجازه میدهد تاثیر مثبتی روی سازمانشان داشته باشند»
در آپریل ۲۰۱۷، سایمون سینک با همین جملات معرفی شد تا در مورد ایده جدید خود با عنوان «بازی بینهایت» برای کارکنان گوگل صحبت کند. «بازی بینهایت» حدود یکسال بعد و همزمان با انتشار جهانی در اوایل آبان ماه ۱۳۹۸ در ایران نیز ترجمه شده و توسط نشر نوین وارد بازار شد.
سینک در شروع صحبتها برای کارکنان گوگل توضیح میدهد که چگونه اخیرا توجهش به تئوری بازیها، مخصوصا ۲ نوع بازی «محدود» و «نامحدود» جلب شده است.
در بازی محدود، بازیکنان محدود و شناخته شده است، قوانین ثابت است و در مورد هدف بازی که بردن است، توافق داریم. مثل بازی فوتبال. هیچ کس بعد از اتمام ۹۰ دقیقه و وقتهای اضافه نمیگوید ۱۵ دقیقه دیگر بازی کنیم شاید گل زدیم و جبران کردیم.
اما در بازیهای نامحدود بازیکنان شناخته شده و هم بازیکن ناشناس داریم. قوانین متغیر است و هدف این است که توپ را در بازی نگه داریم تا بازی هیچوقت تمام نشود.
وقتی شما یک بازیکن بازی محدود را در مقابل بازیکن همین بازی قرار میدهید سیستم پایدار است. وقتی هم بازیکن یک بازی بینهایت را در مقابل بازیکن همین نوع بازی قرار میدهید باز هم سیستم پایدار است. مثل جنگ سرد که پایدار بود. در این نوع بازیها بازنده و برندهای وجود ندارد. در این نوع بازیها چون که برنده و بازندهای وجود ندارد، بازیکنان صرفا از بازی بیرون میروند، وقتی که اراده یا منابع کافی برای ادامه بازی را ندارند.
در نتیجه، اگر دقیق بخواهیم بگویم آمریکا جنگ سرد را نبرد. شوروی صرفا از بازی کنار کشید، چون منابع کافی یا اراده برای ادامه بازی را نداشت.
مشکل وقتی پیش میآید که بازیکن یک بازی محدود را در مقابل بازیکن یک بازی نامحدود قرار میدهید.
کتاب «بازی بینهایت» در مورد همین تفاوت بین بازیهای محدود و نامحدود (بینهایت) و تاثیرات تفاوت این ۲ نگاه بر رهبری سازمانها و کسبوکارهاست.
یکی از مثالهایی که در همین سخنرانی از سینک میشنویم، داستان تقابل بین Zune مایکروسافت و iPod اپل است. سینک از زمانی میگوید که برای سخنرانی به مایکروسافت دعوت شده بود و در انتها به عنوان هدیه آخرین نسخه از Zune را به او داده بودند. او از طراحی و تجربه کاربری Zune شگفتزده شده بود، اما چون Zune با آیتونز همگام سازی نمیشد، استفاده نکرد.
مدتی بعد که برای سخنرانی به اپل دعوت شد، در هنگام برگشت از سخنرانی با یکی از کارکنان اصلی اپل هممسیر شده بود. به این فرد اصلی رو کرده بود و گفته بود «من اخیرا به سخنرانی در مایکروسافت دعوت شدم. آنها Zune جدید را به من هدیه دادند. واقعا خیلی بهتر از آیپاد تاچ است». سینک تعریف میکند که آن کارکن به سمت او برگشت و گفت «شکی ندارم»! و صحبت همینجا تمام شد.
سینک میگوید ذهنیت پشت این موضوع این است که بازیکن بازی نامحدود میداند که در بعضی اوقات محصول شما بهتر است و در بعضی اوقات نیست. در بعضی اوقات شما جلو هستید و بعضی اوقات عقب ماندهاید. هدف، شکست دادن رقیبتان نیست. هدف، بیشتر از رقیب در بازی ماندن است.
«بازی نامحدود» در مقابل «بازی محدود» محور اصلی صحبتهای سینک در این سخنرانی است. موضوعی که در کتاب «بازی بینهایت» به تفصیل و با مثالهای متعدد و متنوع آنها را توضیح داده است.
ویدئوی سخنرانی او در گوگل همراه با بخش پرسش و پاسخ کارکنان گوگل را میتوانید از این لینک مشاهده کنید:
در مقاله دیگری از نشر نوین می توانید خلاصه کتاب بازی بینهایت را بخوانید.
گفتنی است سینک در مایکروسافت، اپل، لینکدین و شرکتهای بزرگ دیگری نیز سخنرانی کرده است.
برای اطلاعات بیشتر و خرید کتاب بر روی لینک روبرو کلیک کنید: کتاب بازی بینهایت
—
نویسنده مطلب: سعید رمضانی