خلاصه کتاب بازی بینهایت (سایمون سینک) | قسمت اول

خلاصه کتاب بازی بینهایت را می‌توان با روش‌های مختلفی روایت کرد. روشی که ما برای آشنایی بیشتر مخاطبان با کتاب انتخاب کردیم، ارایه ۱۰ قطعه طلایی از این آخرین کتاب سایمون سینک بود. از آنجا که فصل دو کتاب به معرفی مفاهیم پایه‌ای کتاب اختصاص پیدا کرده، ما ۱۰ نقل قول را از فصل‌های دو تا یازده کتاب انتخاب کردیم. در زیر بخش اول خلاصه کتاب بازی بی‌نهایت را می‌بینید (برای خواندن بخش دوم می‌توانید اینجا کلیک کنید).

برای اطلاعات بیشتر درباره کتاب و خرید نسخه کاغذی بر روی لینک روبرو کلیک کرده و به صفحه معرفی کتاب بازی بینهایت بروید (اینجا کلیک کنید).

 

۱۰ بخش طلایی از کتاب بازی بی‌نهایت (قسمت اول)

در زیر قسمت اول از ۱۰ بخش طلایی کتاب بازی بینهایت را می‌بینید:

 

فصل دوم/ هدف آرمانی

کتاب بازی بی نهایت سایمون سینک

«پیروزی» نوعی هیجان موقت را در درونتان به وجود می‌آورد که نشانه‌ای از موفقیت شما است؛ یک افزایش ناگهانی در میزان اعتمادبه‌نفس که خیلی زود فروکش می‌کند.

هیچکدام از ما نمیتوانیم آن حس فوق‌العاده‌ی ناشی از دستیابی به هدف، ارتقای رتبه یا تورنمنتی که یک سال پیش برده‌ایم را تا ابد حفظ کنیم. آن احساسات میگذرند. به‌منظور دستیابی مجدد به آن احساس، باید مجدداً برنده شویم.

اما وقتی یک هدف آرمانی وجود دارد و دلیلی داریم که بزرگتر از این پیروزی‌های موقتی و بخصوص است، عمر ما معنای بیشتری می‌یابد و حس رضایت بیشتری داریم…

 

فصل سوم/ هدف، غیرهدف

کتاب بازی بی نهایت سایمون سینک

حین جلسات سراسری جنرال موتورز که تمامی کارکنان در آن شرکت می‌کردند، برخی از آنها می‌گفتند که کمپانی بیش‌ازحد بر روی مسائل کوتاه‌مدت متمرکز شده است.

جک ولش، مدیرعامل کمپانی در آن دوره، مکرراً این جمله را تکرار می‌کرد که «بلندمدت صرفاً مجموعه‌ای متوالی از کوتاه‌مدتها است». [اما] وقتی کارکنان چنین مشکلاتی را نزد مدیرعامل خود مطرح می‌کنند، اکثراً منظورشان این  است که «چرا این کارها را انجام می‌دهیم؟» جدای از برآورده‌سازی معیارها و پاداشهای مادی، چه هدفی در پس این سختکوشی‌ها قرار دارد؟

پاسخ ولش به نگرانی‌های کارکنان نشان داد که هیچ هدف آرمانی و والایی ندارند. هدف این بود که صرفاً کار کنند، کار کنند و باز هم کار کنند! برای ولش، هر دستاورد محدودی، یک موفقیت بود و به آن اکتفا می‌کرد. با این تفاوت که کسب‌وکار یک بازی نامحدود است و بدین ترتیب، این مجموعه‌های کوتاه‌مدت تا ابد ادامه خواهند داشت و هیچگاه به پایان نمی‌رسند.

 

فصل چهارم/ نگهبان هدف

کتاب بازی بی نهایت سایمون سینک

مسئولیت هر یک از اعضای کابینه‌ی مدیریت، در عنوان آنها ذکر شده است. مدیر ارشد مالی. مدیر ارشد بازاریابی. مدیر ارشد فناوری. مدیر ارشد عملیات.

این عناوین به ما کمک می‌کنند تا مطمئن شویم که فرد صحیح را برای ایفای این مسئولیت‌ها گماشته‌ایم. به‌ندرت پیش می‌آید که یک فرد متنفر از آمار و ارقام که به‌هیچ‌عنوان قادر به درک ترازنامه نیست را به‌عنوان مدیر ارشد مالی انتخاب کنند.

و اگر درک صحیحی نسبت به فناوری ندارید و هنوز هم همان ضبط ویدئوی قدیمی را به تلویزیون خانه‌ی خود متصل کرده‌اید، احتمالش کم است که در فهرست نهایی نامزدهای تصدی مدیر ارشد فناوری سازمان قرار بگیرید.

حال چنین پرسشی مطرح خواهد شد: «مدیرعامل یا مدیر ارشد اجرایی دقیقاً چه وظایفی دارد؟»

 

فصل پنجم/ مسئولیت کسب‌وکار؛ بازبینی شده

کتاب بازی بی نهایت سایمون سینک

میلتون فریدمن، اقتصاددان برنده‌ی جایزه نوبل، که یکی از نظریه‌پردازان بزرگ نظام سرمایه‌داری در شکل امروزی آن محسوب می‌شود، در مقاله‌ای انقلابی در سال ۱۹۷۰، پایه و اساس تئوری تقدم سهامداران را بنیان گذاشت که قلب و روح بازی با طرز فکر محدود، در بسیاری از کسب‌وکارهای امروزی محسوب می‌شود.

وی نوشت: «در یک شرکت خصوصی، مدیر عامل کارمند صاحبان شرکت است. وی در برابر کارفرمایان خود، مسئولیت مستقیم دارد. آن مسئولیت این است که کسب‌وکار را مطابق با خواسته‌ها و میل آنان مدیریت کند که معمولا به‌دست آوردن هرچه بیشتر پول، در عین انطباق و عدم تخطی از قوانین اساسی جامعه است. که هم شامل قوانین مندرج در قانون رسمی و هم آنهایی که با عرف اخلاقی جامعه سازگارند می‌شود.»…

… اغلب تصور میکنیم که همیشه راه بازی و کسب‌وکار همین بوده، و این تنها راهی است که می‌توان با پیروی از آن به بازی ادامه داد. اما این حرف هرگز درست نبوده… و نیست.

 

فصل ششم/ اراده و منابع

کتاب بازی بی نهایت سایمون سینک

اغلب اوقات رهبرانی که طرز فکر محدود دارند معتقدند سرچشمه اراده انگیزه‌های بیرونی است؛ بسته‌های دستمزد، پاداش، بن یا رقابت داخلی. ولی این موارد برای الهام بخشیدن به کارمندان کافی نیست.

پول قادر به خرید چیزهای زیادی است. در واقع، می‌توان با پول به انسان‌ها انگیزه داد. می‌توان به آنها پول داد تا بیشتر تلاش کنند ولی پول نمی‌تواند اراده واقعی بسازد.

بین سازمانی که در آن کارمندان از حداکثر تلاش خود پاداش درونی گرفته و سازمانی که در آن برای تلاش انگیزه بیرونی ارائه می‌شود، تفاوت وجود دارد. این تفاوت مثل تفاوت بین سازمانی پر از فدایی و سازمانی پر از افراد پولکی‌ است. فرد پولکی تا زمانی سخت کار می‌کند که دستمزد بالایی برای آن دریافت کند و وفاداری کمی به شرکت یا تیم دارد. او هیچ حس تعلق واقعی یا کمک به چیزی بزرگتر از خود ندارد و بعید است به خاطر عشق یا فداکاری خود را قربانی کند.

 

برای مطالعه بخش دوم اینجا کلیک کنید.

 

همچنین برای اطلاعات بیشتر و خرید کتاب بر روی لینک روبرو کلیک کرده و به صفحه معرفی کتاب بازی بینهایت بروید (اینجا کلیک کنید).

نویسنده مطلب: محمدرضا زمانی

نظر و امتیاز کاربران گودریدز درباره بازی بی نهایت

۲۰ آبان ۱۳۹۸

خلاصه کتاب بازی بینهایت (سایمون سینک) | قسمت دوم

۲۰ آبان ۱۳۹۸

1 یک دیدگاه در خلاصه کتاب بازی بینهایت (سایمون سینک) | قسمت اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *