مدیریت و رهبری, معرفی کتاب

بازتاب ایده بازی بینهایت در رسانه‌ها | HBR و نقش بازی بینهایت در پیش‌بینی آینده

بازتاب ایده بازی بینهایت در رسانه‌ها

مجله‌ی کسب و کار هاروارد (HBR – متعلق به دانشگاه هاروراد) در مطلب «پیش‌بینی آینده» خود به معرفی کتاب بازی‌ بی‌نهایت پرداخته است. این مجله از سال ۱۹۲۲ شروع به فعالیت کرده، به ۱۴ زبان مطلب منتشر می‌کند و پیتر دارکر به همراه مایکل‌پورتر از جمله برندگان جوایز مک‌کنزی سالانه‌اش بوده‌اند.

در ضمن می توانید در بلاگ نشر نوین خلاصه کتاب بازی بی نهایت را مطالعه کنید.

«چرا این قدر برنامه‌ریزی برای آینده سخت است؟» زیرعنوان این مطلب است که در شماره نوامبر-دسامبر ۲۰۱۸ HBR منتشر شد. در مقدمه این مطلب می‌خوانیم:

«رهبران همیشه دلشان می‌خواسته که به آینده نگاه کنند. چه چیزی مشتریان را در ۶ ماه، ۱ سال و ۲ دهه‌ی آینده خوشحال خواهد کرد؟ چه عومل بیرونی‌ای صنایع‌شان را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟ چه تکنولوژی‌هایی علیه‌شان عمل خواهد کرد؟ ابهام، پیچیدگی و بی‌ثباتی – تازه بدون سوگیری‌های شناختی این رهبران – اغلب این نوع تلاش‌ها برای پیش‌بینی آینده در بلندمدت را خنثی می‌کند.»

بازتاب ایده بازی بینهایت در رسانه‌ها

برنامه‌ریزی بر اساس سناریو و محاسبه‌ی هزینه‌های انتخاب‌های بزرگ، در نظر گرفتن ابعاد مختلف نگاه به ماجرا، نترسیدن از انتخاب اشتباه و امکان تصور خلاقانه داشتن از جمله مواردی هستند که به رهبران کسب‌وکارها کمک می‌کنند اشتباهات کمتری در پیش‌بینی آینده داشته باشند. برای هر یک از این موارد در متن مقاله کتاب‌ها و افرد برجسته معرفی می‌شود.
در بخشی از مقاله می‌خوانیم که «دشواری دید بلندمدت» به خاطر یک اشتباه مشخص در مدل ذهنی پیش می‌آید.

در این قسمت HBR با معرفی سایمون سینک با عنوان «مرشد رهبری» از کتاب «بازی بی‌نهایت» او حرف می‌زند و این که چطور بازی‌هایی با قوانین محدود -مثل شطرنج- در مقابل بازی‌هایی مثل کسب‌وکار که به طور مداوم چالش‌هایی ایجاد می‌کند قرار می‌گیرند. در بازی‌های بی‌نهایت، تمرکز روی هدف آرمانی (Just cause) تنها راه غلبه بر بحران‌های وجودی، انطباق و رشد به سمت آینده است. همان طور که بعضی از والدین بر روی تربیت فرزندی کنجکاو (به جای تربیت فرزندی فرمان‌بردار) تمرکز می‌کنند، سینک می‌گوید که رهبران بهتر است به جای فکر کردن به آخر بازی روی فرصت‌های جدید تمرکز کنند. مثلا به جای بستن یک قرارداد موفق روی تعامل بهتر با مشتری و به جای درآمد‌های فصلی روی رشد افراد تمرکز کنند.

اگر پیش‌بینی آینده به عنوان یک صاحب کسب‌وکار برایتان جذاب است، مطالعه کامل نسخه‌ی انگلیسی مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد . (از اینجا می‌توانید بخوایند)
کتاب بازی بی‌نهایت توسط نشر نوین همزمان با انتشار جهانی در ایران هم منتشر شده که از وبسایت این نشر می‌توانید دو فصل اول آن را به رایگان دانلود کنید و خرید کتاب بازی بی نهایت را انجام دهید.

همچنین در صورتی هم که ترجیحتان مطالعه‌ی روی موبایل یا لپ‌تاپ است، می‌توانید کتاب را از طاقچه یا کتابراه تهیه کنید.

نسخه صوتی کتاب هم بزودی عرضه خواهد شد.

نویسنده: سعید رمضانی

1 نظر در “بازتاب ایده بازی بینهایت در رسانه‌ها | HBR و نقش بازی بینهایت در پیش‌بینی آینده

  1. رهبر کسب و کار گفت:

    Thanks for finally writing about lt;Loved it!

پاسخ دادن به رهبر کسب و کار لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *