مهمترین لازمۀ شروع و ادامۀ هر کسب و کاری، داشتن یک تیم قوی، منسجم و با انگیزه است. تیم سازی اصولی باعث میشود که کارکنان یک کسب و کار همچون اعضای یک خانواده برای رسیدن به موفقیت در کنار هم زندگی کنند. به کمک تیم سازی در کسب و کارها، میتوان توانایی کار تیمی اعضای آنها را تقویت کرد. بسیاری از کسب و کارهایی که الان به موفقیت رسیدهاند، تیم سازی را از ابتدا جدی گرفتهاند. به این ترتیب در ادامۀ این مقاله به بررسی اهمیت و مزایای تیم سازی در کسب و کارها میپردازیم.
تیم سازی در کسب و کارها چیست؟
بیشتر افراد بر این باور هستند که تیم سازی (Team Building)، یعنی جمعکردن چند نفر دور هم و سپردن مسئولیت به آنها است، اما این باور کاملا غلط است و تیم سازی چیزی فراتر از گردآوردن چند نفر دور هم است. تیم سازی در کسب و کارها فرآیند ایجاد گروهی از افراد است که به طور منسجم با هم و در جهت یک هدف مشترک کار میکنند. اهمیت و هدف اصلی تیم سازی در کسب و کارها، برقراری ارتباطات قوی و مثبت بین افراد گروه است که در نهایت باعث موفقیت آنها میشود.
اهمیت تیم سازی در کسب و کارها
از ابتدای تاریخ بشریت تا همین الان، ردپای تیم سازی را میتوان در اکثر پیشرفتهای انسانی مشاهده کرد. میتوان گفت که تمام وقایع مهم و تعیینکننده تاریخی، زمانی به موفقیت رسیدهاند که افراد از گروههای مختلف با هم متحد شده و در کنار هم برای رسیدن به یک هدف جنگیدهاند. همچنین ردپای تیمسازی در انقلابهای مهم تاریخ معاصر اعم از انقلاب فرانسه، انقلاب روسیه و انقلاب اسلامی ایران مشاهده کرد.
مراحل تیم سازی در کسب و کارها به چه صورت است؟
تیم سازی در کسب و کارها طی مراحل زیر اتفاق میافتد:
- تعیین اهداف و وظایف: مدیران باید قبل از هر چیزی اهداف و انتظارات خود را مشخص کنند و طبق این اهداف، وظایف اعضا را تعیین کنند.
- تقویت مهارت اعضا: بعد از تفویض اختیارات بین اعضای تیم، باید توانایی هر کدام از آنها را شناسایی کرد و با برگزاری دورههای آموزشی مختلف برای تقویت آنها تلاش کرد.
- پذیرفتن نوآوری: هر کدام از اعضای تیم تشکیلدهنده یک کسب و کار، تجارت و باورهای مختلفی دارند و همین مساله باعث ایجاد شیوههای جدید تفکر و نوآوری در مسیر کار میشود. پذیرفتن این نوآوریها اهمیت زیادی در برقراری ارتباط موثر با اعضا و همچنین پیشرفت در کسب و کار میشود.
- اهمیتدادن به فعالیتها: هیچ فردی نادیدهشدن را دوست ندارد و همه میخواهند فعالیتهای هر چند کوچک خود را به دیگران نشان دهند و انتظار قدردانی دارند. اهمیت دادن به فعالیتهای اعضا تاثیر مثبتی روی روند پیشرفت کسب و کار دارد.
- ایجاد انگیزه: ایجاد انگیزه، امنیت روانی اعضای تیم را تامین کرده و منجر به عملکرد بهتر آنها میشود.
- تقویت مهارتهای درون تیمی: هر قدر اعضای تیم یک کسب و کار ارتباط بهتری و موثرتری با هم داشته باشند، در مقابله با فشار کاری و روزهای پراسترس عملکرد بهتری خواهند داشت.
- نظارت بر عملکرد اعضا: مدیر یک کسب و کار باید در عین اینکه خود را به عنوان عضو تیم میداند، عملکرد اعضای تیم را زیر نظر داشته باشد.
- برنامهریزی برای جلسات: برگزاری جلسه برای افزایش بهرهوری و ایجاد ارتباط بین اعضای تیم ضروری است.
مهارتهای لازم برای تیم سازی
درست مانند افراد درون یک تیم، هیچ دو تیمی دقیقا مشابه به هم نیستند و کار تیمی در هر سازمانی با سازمان دیگر متفاوت به نظر میرسد. برای مثال در یک شرکت استارتآپی مهارت ایدهپردازی خلاقانه یک مهارت اصلی در تیم سازی است، اما در یک شرکت فروش مبتنی بر کمیسیون، مهارت ضروری برای تیم سازی رقابت سالم است. با این حال چندتا از مهارتهای اساسی و مشترک برای تیم سازی در کسب و کارهای مختلف را در ادامه توضیح خواهیم داد.
انگیزه
هیچ جای تعجب نیست که کسب و کارهای موفق، اعضایی با انگیزه داشته باشند. تحقیقات نشان داده که انگیزه میتواند تا 21 درصد سوددهی کسب و کارها را افزایش دهد و تا 60 درصد احتمال فرسودگی شغلی را در بین اعضا کم کند. البته باید توجه کنید که انگیزه یک مهارت ثابت نیست و برای افراد مختلف تیم فرق میکند. برای مثال ممکن است یکی از کارمندهایتان با تبادل ایده انگیزه بگیرد، در حالی که دیگری با دریافت پروژههای بیشتر انگیزه لازم برای ادامه کار را به دست میآورد.
تفویض اختیارات
مدیران کسب و کارها باید این نکته را به خاطر داشته باشند که همیشه نمیتوانند به همه وظایف برسند و باید نمایندگانی برای خود داشته باشند. با داشتن یک گروه از نمایندگان و تفویض اختیارات به آنها میتوان اطمینان حاصل کرد که همه کارها به موقع و در چارچوب خاص خود انجام میشوند. واگذاری برخی از وظایف به کارمندان، زمان را برای تفکر استراتژیک و تصویر بزرگ آزاد میکند. نه تنها این، بلکه تحقیقات نشان میدهد که اعتماد به کارمندان برای انجام این وظایف، حس هدفمندی بیشتری را در آنها بر میانگیزد و باعث بهبود عملکرد آنها میشود.
مهارت بازخورد نسبت به کارها
تحقیقات نشان داده که مهارت بازخورد دادن نسبت به انجام کارها و ایدههای تیم، ابزار قدرتمندی برای افزایش بهرهوری آنها و تسهیل روند یادگیری در بین آنها است. بازخورد دو طرفه قوی در بین مدیران و کارمندان کسب و کارها، امنیت روانی کارمندان را تامین میکند. باید خطوط ارتباطی برای بازخورد دو طرفه همیشه برقرار باشد، یعنی در جلسات منظم سالانه یا ماهانه مطرح شود.
برقراری ارتباط تیمی موثر
یکی از مهمترین پایههای مورد نیاز برای موفقیت کسب و کارها، برقراری ارتباط موثر بین اعضای تیم است. تعاملات روزانه درون یک تیم برای ایجاد رابطه و همچنین حصول اطمینان از دستیابی به اهداف پروژه بسیار مهم است. این موضوع در تیمهای دورکار نیز مهمتر میشود، زیرا جلسات مجازی و پیامهای آنلاین میتوانند رمزگشایی نکات ظریف در ارتباطات بین افراد را چالشبرانگیزتر کنند. باید بدانید که هر کس به طور متفاوتی ارتباط برقرار میکند، با درک این اولویتها میتوان اطمینان حاصل کرد که ایدهها، نگرانیها و سوالات تمامی اعضا شنیده میشود.
تعیین اهداف و نقشها
یکی از رایجترین منابع ارتباط نادرست و درگیری در محل کار نامشخصبودن انتظارات است. وقتی نوبت به کار روی پروژههای تیمی میرسد، ضروری است که همه بدانند برای چه و چرا کار میکنند و چه مسئولیتی بر عهده آنها است. این کار باعث میشود تا کارمندان احساس مالکیت و مئولیت بیشتری در قبال وظیفه خود داشته باشند و در حوزه اختیارات دیگران پا نگذارند.
تفکر انتقادی
برقراری یک فضای مطمئن و امن که همه اعضای تیم بتوانند در آن بدون ترس از چیزی، دیدگاهها و نظرات خود را به صورت محترمانه و سازنده به چالش بکشند یک مهارت ضروری برای تیم سازی در کسب و کارها است. مدیران کسب و کارها باید بتوانند بدون ایجاد تنش، یک فضای سازنده برای تفکر انتقادی کارمندان خود ایجاد کنند.
مدیریت زمان
یکی از مهارتهای ضروری برای موفقیت کسب و کارها، مدیریت زمان است. مدیریت زمان باید با توجه به اهداف کار و همچنین در نظرگرفتن ترجیحات زمانی کارمندان انجام شود. یعنی در مدیریت زمان، باید به ترجیح زمانی آنها در انجام کارها نیز توجه کرد و تفاوتهای آنها را در نظر گرفت.
اعتماد و صداقت
تقریبا 90 درصد فعالیتهای کسب و کارها حول محور اعتماد بین مدیران و کارمندان میچرخد. زمانی که حس اعتماد و صداقت دو طرفه بین کارمندان و مدیران کسب و کارها وجود داشته باشد، کارها با سرعت و دقت بیشتری پیش میروند.
همکاری
در یک محیط کاری که دائما تغییر میکند، همکاری تیمی بیش از همیشه اهمیت دارد. تحقیقات نشان میدهد که تیمهای مشارکتی در تکمیل وظایف تا 50 درصد موفقتر از تیمهایی هستند که به طور مستقل کار میکنند و مشارکت و رضایت بالایی هم دارند. دلیل این امر این است که همکاری منجر به گردآوری دیدگاههای مختلف و تولید ایدههای نوآورانه میشود.
همدلی
همدلی به این معنی است که شخص خودش را به جای دیگران قرار دهد و موقعیت آنها را درک کند. همدلی و داشتن هوش عاطفی (EQ) باعث تقویت روابط اعضای تیمها میشود، زیرا از قضاوتهای منفی و ارتباطات نادرست جلوگیری میکند. همدلی اغلب به عنوان ضروریترین مهارت مدیریت شناخته میشود، زیرا به طور مستقیم روی احساس دیدهشدن، شنیدهشدن و درک کارکنان در محل کار تاثیر میگذارد.
حل اعتراضات و مشکلات بین اعضا
کار با شخصیتهای مختلف که هر کدام ترجیحات و انگیزه خاص خود را دارند، خواه یا ناخواه باعث بروز تعارض و مشکل میشود. چیزی به نام تیم «کامل» وجود ندارد و انتظار اینکه همه چیز همیشه آرام باشد، غیرواقعی است. چیزی که یک تیم را موثر و موفق میکند، این است که تعارضهای احتمالی چگونه سریع و کارآمد حل میشوند. در یک فضای تیمی سالم، تمامی کارکنان میتوانند اعتراضات بهجای خود را با مدیر یا دیگر اعضای تیم در میان بگذارند. مدیر کسب و کار باید توانایی لازم برای تعدیل اعتراضات و رسیدگی به آنها را داشته باشد.
تیم سازی در کسب و کارها چه مزایایی دارد؟
تیم سازی در کسب و کارها، مزایای زیادی به همراه دارد که در اینجا به چند تا از مهمترین آنها اشاره میکنیم:
- تیم سازی باعث تقویت مهارتهای ارتباطی بین اعضا میشود.
- با تیم سازی درست، کارمندان میتوانند در فضایی امن به رقابت سالم با همدیگر بپردازند.
- تیم سازی باعث تقویت اعتماد به نفس کارمندان میشود.
- تیم سازی احتمال بروز تعارض در بین اعضا را کاهش میدهد.
- ساختن تیم به نوآوری و شکوفایی ایدهها کمک میکند.
- تیم سازی به موقع انجامشدن کارها را تضمین میکند.
- با تیم سازی کسب و کارها خیلی سریعتر پیشرفت میکند.
- تیم سازی به کارکنان روحیه و انگیزه میدهد.
- با تیم سازی روند یادگیری و آموزش بین کارکنان تسهیل میشود.
یک تیم سازی موفق در کسب و کارها چه مشخصاتی دارد؟
مشخصات تیم سازی موفق در کسب و کارها شامل موارد زیر است:
- اعضای تیم با وظایف و اختیارات خود آشنا هستند.
- بین مدیر و اعضا، اعتماد دو طرفه وجود دارد.
- اعضا میتوانند مشکلات خود را به راحتی با مدیران در میان بگذارند.
- فضا برای نوآوری و خلاقیتپردازی اعضا وجود دارد.
- اعضای تیم در مقابل وظایف خود متعهد و مسئول هستند.
- همه اعضا میتوانند بدون ترس از مورد انتقادگرفتن، اعتقادات و نظرات خود را بیان کنند.
- اعضای تیم هر کدام مهارتهای مختلفی دارند و تواناییهای همدیگر را کامل میکنند.
چند نمونه موفق تیم سازی در کسب و کارها
یکی از راههای یادگیری تیم سازی در کسب و کارها، مطالعه در مورد نمونههای موفق تیم سازی در حوزههای مختلف است. بسیاری از کسب و کارهای موفق امروز ابتدای کار خود را با یک تیم قوی و متشکل از متخصصان مختلف آغاز کردهاند. در اینجا چند نمونه موفق در تیم سازی کسب و کار را معرفی میکنیم.
- موتور جستجوی گوگل
گوگل یکی از قدیمیترین و البته پرطرفدارترین موتورهای جستجو در سراسر جهان است که در ابتدا در یکی از اتاقهای خوابگاه دانشگاه استنفورد توسط لری پیج و سرجی برین ایجاد شد. گوگل اکنون یکی از قدرتمندترین تیمهای فناوری در دنیا است که بیش از 30 هزار کارمند دارد.
- پیپال (paypal)
پیپال یک شرکت خدمات پرداخت اینترنتی است که در ابتدای شروع کار خود، بیش از 1.5 میلیارد دلار به دست آورد. یکی از پلههای مهم در موفقیت این شرکت، تیم سازی قوی است.
- مایکروسافت
اینکه اکنون کامپیوتر شخصی خود را دارید و میتوانید هر جایی آن را با خودتان ببرید، مرهون زحمات تیم قوی بیل گیتس و پاول الن است که در سال 1975 شرکت مایکروسافت را راهاندازی کردند. البته بعد از هشت سال پاول الن و بیل گیتس از هم جدا شدند، اما قدرت تیم سازی بیل گیتس نه تنها باعث موفقیت این شرکت شد، بلکه از فروپاشی احتمالی آن نیز جلوگیری کرد. شما میتوانید داستان شروع این همکاری و دوستی را در اثر کتاب بیل گیتس به نام کتاب سورس کد مطالعه کنید.
- دیجیکالا
بد نیست در بین نمونههای موفق خارجی تیم سازی در کسب و کارها، به یکی از نمونههای موفق و مشهور تیم سازی ایرانی یعنی دیجیکالا هم اشاره کنیم. دیجیکالا یک پلتفرم تجارت الکترونیکی است که طیف گستردهای از کالاهای مصرفی از کالاهای سوپر مارکتی گرفته تا کالاهای دیجیتال را به مشتریان ارائه میدهد. دیجیکالا یکی از قدرتمندترین نمونههای تیم سازی در بین استارتآپهای ایرانی است.
معرفی چند کتاب برای یادگیری مهارت تیم سازی در کسب و کارها
همواره مطالعه کردن یکی از راههای به دست آوردن مهارتها است. البته مطالعه به تنهایی کافی نیست و برای تقویت مهارت نیاز به تجربه و کار عملی نیز هست. نشر نوین که در حوزۀ کتابهای توسعۀ فردی و مدیریت کسب و کار فعالیت دارد، کتابهای مختلفی را در این زمینۀ ترجمه و منتشر کرده است. در ادامه چند کتابی که میتوانند در مورد مهارت تیم سازی در کسب و کارها به شما کمک کنند را معرفی میکنیم.
مطلب مفیدی بود 👏👏
ممنون از توجهت زهرای عزیز
کاش این مطالب رو از بچگی بهمون یاد میدادن. ممنون از شما.
ممنون از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتی علیرضای عزیز